Flere bilimportører er på vej med at sælge gasdrevne biler i Danmark efter at Folketinget i en lovændring for nylig vedtog at sidestille biler, der kører på naturgas og biler, der kører på diesel. Det betyder rent praktisk, at beskatningsforholdene gøres rimelige.

”I DBI, De Danske Bilimportører, har vi længe peget på, at beskatningen var uheldig. Det betød, at ingen valgte at køre med biler, der kører på naturgas (CNG). Derfor er vi tilfredse med sidestillingen. Men vi venter jo stadig med den ændring af hele bil-afgiftssystemet, som Regeringen har lagt op til, siger Tejs Lausten Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører, til VOTY.dk.
CNG-bilerne kan endda også køre på biogas, som er CO2 neutralt.

Gasbiler nødvendige for miljøet
Historisk har Folketinget satset på el til køretøjer – men få har investeret i dem. Naturgasnettet ligger spredt ud i undergrunden i hele landet – men naturgas var indtil nu forbeholdt opvarmning.

Politikerne har dog set skriften på væggen – for uden biogas i tranport, vil det blive svært at opfylde EU’s krav til renere miljø i fremtiden.

Danmark er stort set også sidste land i Europa, hvor der ikke kører CNG-biler. 1,3 mio. biler er der i alt – mens der kun p.t. kun har kørt 15 naturgasbiler, som Naturgas Fyn har indkøbt.

Flere gas-tankanlæg på vej
Men selskabet har da haft også den eneste naturgastank i landet – men flere er på vej, bl.a et par e-on-anlæg i København.

Senest har Skive Kommune købt et antal VW Up gasbiler – efter at der er etableret et tankningsanlæg om området.

Skandinavisk Motor Co. A/S, har i øvrigt meddelt, at man fra itil sommer vil markedsføre seks VW produkter med gasmotorer.

Det er foruden UP med betegnelsen EcoFuel også Touran EcoFuel, Caddy EcoFuel, Passat EcoFuel, Passat Variant EcoFuel og Golf EcoFuel.

VW med gas-varebiler
Bilerne vil blive solgt både som personbiler og varebiler. Caddy er som bekendt en fabriks-bygget varebil.

Andre importører arbejder også på at importere CNG-biler – bl.a. Mercedes-Benz og Fiat, som VOTY.dk har talt med.

I indkøb er gasbiler fortsat lidt dyrere end dieselbiler, men med et forbrug under dieselbiler, kan økonomien hænge sammen.

En gasbil bruger 25 procent mindre CO2 end en almindelig benzin- og dieselbil. Samtidig er CNG-motoren nærmest identisk med en benzinmotor.

Politisk interesse for gas-biler
– Hvis vi skal omstille os til en grøn bilpark, skal vi satse både på elbiler, brintbiler og gasbiler, har Pernille Rosenkrentz Theil, der er klimaordfører for Socialdemokraterne, udtalt til DR Nyheder.

I dag stammer ifølge DR en tredjedel af landets energiforbrug fra transport.

”Det er det politiske skulderklap, som partierne bag energiforliget har givet de energisparende transporttyper, der nu får Volkswagen til at udvide sit modelprogram med EcoFuel-biler – altså biler der kører på natur- og biogas på det danske marked. Uanset typen af gas er denne komprimeret og kaldes internationalt for CNG, hedder det i en pressemeddelelse fra SMC.

20 mio. til infrastruktur
Det politiske forlig betyder, at der fra politisk hold er afsat 20 millioner kr. alene til at opbygge infrastrukturen til gasbilerne over de næste tre år.

Samtidig er gasbilerne afgiftsmæssigt blevet sidestillet med dieselbilerne, således at man får et betydeligt højere fradrag, når man vælger en gasbil, end tilfældet har været hidtil.

Gasbilerne vil fremadrettet få samme fradrag i registreringsafgiften, som diesel-bilerne pr. km de kører over p.t. 17 km/l (gælder de næste to år efter fjernelse af fradrag for partikelfilter).

Strategiske partnerskaber
Tillige vil den halvårlige ejerafgift på gasdrevne biler også blive beregnet ud fra det opgivne CO2-udslip pr. km.

Desuden vil regeringen i løbet af foråret etablere strategiske partnerskaber, der skal skabe størst mulig effekt af de afsatte millioner og få flere energieffektive køretøjer på vejene.

Faktaboks:
Ny ejerafgift for natur- og biogasbiler. Cirkulære nr. 10 – København, 25. januar 2013 – udsendt af De Danske Bilimportører.

“Af natur- og biogasdrevne biler betales afgift som af dieseldrevne biler. Foreligger der oplysning om en natur- og biogasdrevet bils udledning af CO2 udtrykt i gram pr. kilometer, omregnes denne udledning til antal kilometer pr. liter diesel. Omregningen foretages ved at dividere en fast faktor på 2.650 med den oplyste udledning af CO2 udtrykt i gram pr. kilometer”

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk