Hvad der sker af på naturgasområdet for lastbiler længst mod vest – ved Vesterhave,t blev offentliggjort længst mod øst – under Folkemødet på Bornholm.
Her var som bekendt alskens organisationer, politikere og andet godtfolk til stede – så det har sikkert frydet to politikere fra regeringen, transportminister Henrik Dam Kristensen (S) samt klima- og energiminister Martin Lidegaard (R).
For Danmark har i årevis afvist at benytte gas til transport, fordi det var en bedre udnyttelse af gassen at bruge den på bl.a. opvarmning.
Danmark sakker bagud
Samtidig var naturgassen for dyr at tanke med – så alt i alt har det betydet, at Danmark ligger langt bag andre EU-lande, USA og Asien, når det handler om at få lastbiler til at køre på naturgas frem for diesel.
Men med en ny politisk dagsorden med lavere priser, er vejen åbnet for naturgas og biogas. Blandt de første på banen er Skive Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune samt renovationsselskabet ESØ 90 i samarbejde med HMN energi-koncernen.
I første omgang betyder det, at 30 lastbiler skifter fra diesel til naturgas.
I tråd med politisk ønske
Udskiftningen af dieselbilerne ligger helt i tråd med politikernes ønske om et CO2-neutralt samfund i 2050.
Ifølge Energistyrelsen er fordelene ved naturgas blandt andet, at forureningen med partikler samt CO2-udledningen er mindre sammenlignet med diesel og benzin.
– Når de kan i Sverige og Tyskland, så må vi også kunne herhjemme. Vi håber, at de ting, vi nu sætter i værk, kan give inspiration og fjerne den usikkerhed om gasdrevne lastbiler, som der er i Danmark, siger direktør Susanne Juhl fra HMN-koncernen
HMN-koncernen ejes i fællesskab af 57 kommuner i hovedstadsområdet, Midtjylland og Nordjylland.
Personbilerne er i gang
– Danmark er allerede så småt i gang med personbiler på naturgas. Men det er først nu, at vi får lastbiler over på gas. De 30 lastbiler lyder måske ikke umiddelbart af så meget, men dette er blot de første skridt, vurderer Susanne Juhl.
Naturgas Fyn har således længe haft 14 af deres person- og varebiler kørende på naturgas.
De 30 lastbiler fordeles på fire gasdrevne skraldebiler, mens resten bliver almindelige lastbiler. Og da en del af dem skal køre i Tarm og omegn, bygger HMN-koncernen en gastankstation syd for byen.
Også i Købehavns-området opføres der naturgastank-stationer i løbet af året – opført af det tyske e.on, der er meget store i bl.a. Sverige, hvor der leveres gas til f.eks. Malmö’s bybusser.