PostNord fortsætter med at udskifte deres diesel-varebiler med elvarebiler – senest får man leveret 100 el-køretøjer, der leveres i oktober og november.

Det er tids nok til at klare udbringning af pakker i forbindelse med øget onlinehandel ved Black Friday og op mod julen.

De nye eldrevne biler, der udelukkende bruger grøn strøm, sparer klimaet for ca. 400 ton CO2 sammenlignet med et tilsvarende antal dieselbiler.

170 el-varebiler i drift

Når alle de nye elbiler er i drift, har PostNord tæt på 170 elbiler, der bl.a. kører i og omkring Aalborg, Aarhus, på Fyn, Bornholm og Samsø foruden flere steder i København og omegn.

De 100 ekstra biler er den elektriske Mercedes-Benz eSprinter, og det vil især være pakkemodtagere i og omkring Storkøbenhavn og Nordsjælland, Aarhus, Aalborg, Hjørring og på Fyn, der nu får glæde af dem.

143 km rækkevidde

Den elektriske Mercedes-Benz eSprinter har i sin nuværende generation en begrænset rækkevidde på 143 km i gennemsnit (WLTP norm).En længere rækkevidde dukker først op med den nye eSprinter udgave i løbet af 2023. Den får dobbelt så lang rækkevidde.

I de områder, hvor bilerne skal køre, er der nok ikke er behov for så stor rækkevidde. Det er i hvert fald vigtigt at kende det nøjagtige, daglige kørselsbehov – og have en nogenlunde fast rute – for ikke at stresse de i forvejen travle pakkepostbude med rækkeviddeangst.

Hurtigladning på 25 minutter

Men bilen kan hurtiglades, så man på 25 minutter kan lade fra 10- til 80 procent – med 20 kW opladningseffekt. Det øger fleksibiliteten af bilen med hurtigladning. Med vekselstrøm med 11 kW opladningseffekt fra f.eks. wall-box tager det 10 timer at lade fra 0- til 100 pct.

Vi har tidligere prøvekørt eSprinter – og her må vi fremhæve bilens regenerering af strøm – rekuperation, som betyder opsamling af strøm ved friløb og opbremsning – hvor der er fire rekuperations-trin via skilteplader bag rattet.

Funktionen virker fint, og faktisk øgede vi på visse strækninger bilens rækkevidde i forhold til kørte kilometer. Altså kun ved kørsel i bykørsel og itæt trafik. Forvilder man sig ud på motorvejen, går det hurtigt med at bruge strøm.

Fossilfri PostNord i 2030

Hos PostNord glæder man sig dog til at få de mange nye eSprinter ud at rulle i fædrelandet.

”Vi arbejder målrettet på at gøre vores transport grønnere, og med en investering som denne tager vi endnu et stort skridt mod vores målsætning om at gøre PostNord fossilfri i 2030. De 100 ekstra elbiler giver os endnu bedre muligheder for at levere klimavenligt til de danske pakkemodtagere – også når vi får allermest travlt,” siger Lene Reipuert, der er vicedirektør for pakker i PostNord.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk