Jeep har siden 1941 været ekspert i terrænkørsel – men i dag tæller miljøet mere end nogensinde, og de gode amerikanere har derfor udviklet en plug-in hybrid udgave af Jeep Wrangler til entusiastiske kunder med en grøn filosofi.

Jeep Wrangler Rubicon 4xe sælges også i Europa, om end interessen i Danmark med bilens hvidpladepris på 1,1 mio. kroner er ret begrænset.

Som gulpladeudgave er der mange penge at spare – formentlig 3-400.000 kroner – men importøren har endnu ikke beregnet Van prisen.

Lille trailervægt

Wrangler udgaven er tro mod Jeeps DNA og ligheden med ur-udgaven er slående. Ikke mindst fronten. Men den her testede udgave er kun fra 1986.

Bilen er et godt eksempel på Jeeps indsats for at elektrificere alle mærkets modeller – selv om de amerikanske kunder i vildmarken nok helst vil have en kraftig V8-udgave, som også kan trække tre tons på krogen – hvor testbilen her kun må trække 1.587 kg.

Bilen er bygget til terrænet – og det passer godt til de meget grove 255/75 17-tommer dæk, der er monteret. Når man kommer på landevej og motorvej støjer de dog ret meget.

Begrænset komfort

Bilen er meget rå. Men i det daglige er der ikke lagt mest vægt på komfort. Der er langt op til kabinen – til gengæld sidder man højt.

Og man skal vænne sig til et lidt upræcist styretøj – men det er fint til off road.

Bilen havde hverken problemer med en skovvej eller en pløret markvej – og det kan jo ikke undre, men ifølge Jeep udnytter bilen plug-in hybrid teknologien til at opnå endnu bedre offroad-præstationer.

Kamera for og bag

Der er jo 8 trins automatgear plus firehjulstræk og reduktionsgear til rådighed – og kamera for og bag betyder, at man kan holde øje med terrænet – selv om man ellers ikke kan se meget ud over de høje front.

Godt at der de sædvanlige kraftige fartgreb – i a-søjlen og på instrumentbrættet, når det går ud over stepperne.

Jeep Wrangler 4xe er udstyret med avancerede 4×4-systemer i alle udgaver. Den kommer med 4×4-indstillingerne 2H, 4H AUTO, 4H Part Time og 4L – og også i 4L er alle Hybrid modes tilgængelige. Når den ikke kører med firehjulstræk, kører den med baghjulstræk.

45 km med ren el

Det konstante moment fra elmotoren giver en kontrolleret oplevelse, når det går opad, og der er ikke behov for mange omdrejninger for at holde et godt moment, hvilket betyder mindre belastning på drivlinjen.

Modellen har fortsat alle tekniske offroad-løsninger med de nyeste Dana-aksler, Tru-Lock electric front- og rear-axle lockers, Trac-Lok limited slip differential og elektronisk frakobling af stabilisator foran.

De første cirka 45 km efter opladning kan man køre på ren el. Så får man ladestander sat op på gården eller godset, kan man tilse en del af jordene uden at genere vildt og fugle – og komme helt tæt på byttet på jagten uden at støje.

Udsætte el-kørsel

Skal man lige handle i nærmeste by, kan man stille systemet, så man ikke tærer på strømmen – men alene kører på benzin.

Jeep Wrangler 4xe kendes på logoer med et elektrisk-blåt omrids, og stikket til opladning er placeret højt oppe i bilens venstre side foran – så det ikke påvirker bilens evner til at krydse vandløb.

Vadedybden er i øvrigt 76 cm – og frihøjden 25 cm.

Vi kørte 10 km/l

Gennem årene har brændstofforbrug i en kraftig benzindrevet firehjulstrækker ikke være et emne af betydning på kunderne – men officielt sikrer plug-in hybrid systemet officielt en forbrug på op mod cirka 28 km/l og en CO2 udledning på kun 79 gram.

Ikke på niveau man normalt ser på phev-personbiler – men alligevel. Men for ringe til at få rabat på afgiften fra staten.

Bilens instrumenter fortalte da også – efter meget kørsel uden strøm efter langture – at forbruget lå lidt under 10 km/l.

To el-motorer

Drivlinjen er særlig, da den kombinerer to elmotorer med et 400V-batteri med en 4-cylindret benzinmotor med turbo og den 8-trins såkaldte TorqueFlite-automatgearkasse.

Systemydelsen er på 380 hk og 637 Nm. Den ene elmotor er monteret på benzinmotoren – og fungerer sammen med den. Den kan også fungere som generator, hvis der er behov for det.

Den anden elmotor er på 145 hk og er indbygget i gearkassen – til fremdrift. Den samler også strøm op ved opbremsninger.

To koblinger

Drivlinjen har to koblinger. Den første sidder mellem forbrændingsmotoren og elmotoren. Den kan afkoble forbrændingsmotoren og gøre det muligt at køre på ren el med en rækkevidde på op til de 45 km efter WLTP metoden.

Når den kobler til, kombineres kræfterne fra elmotoren med kræfterne fra forbrændingsmotoren.
Den anden kobling sidder bag elmotoren.

Den er forbundet med gearkassen og sikrer køreegenskaberne og effektiviteten – det vil sige at fastholde de unikke offroad-præstationer, der er så ikoniske for Jeep.

6,4 sekunder til 100 km/t

Præstationerne er forbedret med plug-in hybrid systemet. 0-100 km/t. tager kun 6,4 sekunder, hvilket er flot, når man tager højde for bilens størrelse og vægt.

Samtidig er CO2-udledningen reduceret med næsten 70 procent – sammenlignet med forbrændingsmotorerne.

Batteriet er på 17 kWh. Det kan lades med op til 7,3 kW – og det er placeret under bagsæderne.

76 cm vadedybde

Placeringen betyder, at benzintanken har samme kapacitet (65 liter) – som den normale benzinudgave.

Batteriet er indkapslet i aluminium og har eget varme- og kølesystem for at sikre optimale driftsbetingelser. Alle elektriske systemer og komponenter er forseglede og vandtætte.

Derfor kan Jeep Wrangler 4xe klare en vadedybde på 76 cm.

Tre hybrid-modes

Wrangler 4xe har tre hybrid modes, som kombinerer forbrændingsmotoren med elmotoren.

Med ”Electric” bliver bilen alene drevet frem alene af el, medmindre den har brug for maksimalt moment – og i ”eSave” drives bilen af forbrændingsmotoren, hvilket sparer batteriet til senere brug – f.eks. til man kommer frem til en by eller man ønsker fuldt elektrisk offroad-kørsel.

I ”eSave” kan chaufføreren vælge enten ”Battery Save,” der fastholder batteriniveauet, eller ”Battery Charge,” hvor forbrændingsmotoren også oplader batteriet op til 80 procent.

Opsamler bremseenergi

Jeep Wrangler 4xe opsamler som nævnt også bremseenergien, så snart man træder på bremsepedalen, og er 4×4 i brug, opsamler alle fire hjul bremseenergi til batteriet.

Udstyret i kabinen omfatter syv tommer TFT-farvedisplay i instrumenteringen foran rattet samt 8,4 tommer touchscreen med infotainmentsystemet Uconnect, der også byder på Apple Carplay, Android Auto og navigation.

Oven på instrumentbordet er er en LED-batteriindikator, som giver overblik over ladestatus, og til venstre for rattet kan man vælge de tre hybrid modes køresystemer.

Adaptiv fartpilot

Som standard kommer den med fuld LED-lys, blindvinkelalarm, advarsel om bilister fra siderne, når man bakker ud af en parkeringsbås, bakkamera, elektronisk stabilitets program og ERM (Electronic Roll Mitigation) samt nøglefrit ”Enter ’N Go.”

Bilen har parkeringssensor for og bag, automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og automatisk langt lys.

Desuden er Wrangler 4xe i Danmark udstyret med sæder med læder og læderoptik, varme i sæder og rat, ekstra mørke bagruder, 17 tommer alufælge og Alpine-lydanlæg med ni højtalere.

77 cm læssehøjde

Ryglænet betjenes via en strop på sædet – lidt low budget agtigt, men der da læderrat (som sæderne med varme) – og så kan man låse handskerummet.

Læssehøjden målte vi til 77 cm – så der skal løftes lidt ved losning . Og så er der en kraftig trækkrog – om end til den lille trailer. Der er også to skinner i varerummet med fire fastgørelseskroge.

Bagdøren er to-delt – så bagruden vipper op og døren åbner til siden. Reservehjulet sidder selvfølgeligt udvendigt.

Tag tag og døre af

Rubicon kommer med særlige 17 tommer offroad-alufælge, Rock-Trac-system og sort hardtop.

Som I alle Wrangler modeller kan man skrue døre og tag af – og lægge forruden ned – sikkert lækkert en sommerdag ved Vesterhavet. Med ruden nede tænker man ikke på, at ruden er så lille.

Men dørene afmonterede er derfor ok, at rudebetjeningen er midt på instrumentbrættet.

Ny importør 1. maj

Jeep er i dag en del af Stellantis bilkoncernen – som også består af de fem PSA-mærker Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall – og nu ni fra FCA – Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia og Maserati.

Det er ret nyt, at FCA er med i Stellantis – efter EU’s godkendelse – men det betyder, at den danske importør af bl.a. Peugeot, Citroën og Opel fra 1. maj overtager FCA importen.

Jeep hører jo med – også denne dyre Wrangler Rubicon.

Måske Gladiator-modellen

En løsning er måske Jeep Gladiator-modellen, der er pick-up udgaven af Wrangler. Den parallel-importeres i øvrigt allerede.

Jeep selv kalder det en bil til både job og fritid – men i Danmark er bilen for dyr både med og uden bagsæde, så pick-up biler er nærmest 100 procent arbejdsheste.

Vi har prøvet Jeep Gladiator i udlandet – med 600 Nm drejningsmoment i en 3-liters benzin V6 maskine – og er meget særdeles smidig.

Løsning: N1 udgave

Den kan dog kun trække en trailer på 2,7 tons – men tillige 500 kg nyttelast. Jeep Gladiator har en meget kraftig ramme og aksler – plus Full Time 4×4, differentialespær og reduktionsgear.

Der findes sikkert en fabriksbygget Van-udgave af én af modellerne i USA, og så er det en N1 i stedet for en M1 model – og det har f.eks. Land-Rover profiteret på med deres nye Defender Hard Top udgave.

Faktaboks Jeep Wrangler Rubicon 4xe PHEV:
Motor: 4 cyl. Turbobenzinmotor.
Slagvolumen: 2 liter.
Elmotor: Permanent magnet synkron:
Ydelse elmotor: 145 hk.
Moment elmotor: 245 Nm.
Ydelse benzinmotor: 272 hk.
Moment: 400 Nm v. 400 omdr.
Systemydelse: 375 hk v. 5.250 omdr.
Moment: 637 Nm v. 3.000 omdr.
Gearkasse: 8 trins aut. gear.
4×4: Reduktionsgear, spærredifferentiale på bagakslen.
Brændstofforbrug WLTP: 24,4-28,5 km/l.
gennemsnitsforbrug i test: Ca. 11 km/l
CO2 udslip: Fra 94 g/km.
Topfart: 156 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,4 sek.
Rækkevidde ren el WLTP: 45 km.
Køreklar vægt: 2.521 kg.
Totalvægt: 2.903 kg.
Læssehøjde: 770 mm.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Trailer vægt m. bremser: 1.587 kg.
Dæk: B.F.Goodrich Mud Terrain T/A 255/75 R17.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader fra: 1.100.000 kr.
Testbil med udstyr: 1.195.000 kr.
Van udgave: Ca. 7.-800.000 kr.