Danskerne har taget Plug-In hybrid køretøjer til sig – således er den mest solgte personbil i 2021 en Plug-in hybridbil (Ford Kuga), men nu melder tunge lastbiler sig også på listen over denne type PHEV-køretøjer.

Således har Region Sjælland købt Danmarks første PHEV-lastbil til at transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.

Lastbilen er en Scania P 320 B4x2, og i Region Sjælland er så sikre på, at PHEV lastbiler er den optimale løsning for dem, at de allerede har bestilt endnu en lastbil magen til.

Ellastbiler endnu ikke til lange stræk

Elektriske lastbiler er ved at vinde indpas som bl.a. renovationslastbiler i de større byer, mens det kniber med at få elektriske lastbiler ud at køre på de lidt længere strækninger.

”Lige som resten af samfundet har Region Sjælland fokus på den grønne omstilling. Vi skal reducere CO2-udslippet, hvor det er muligt, og med vores nye Scania plugin-hybrid-lastbil kører vi de første kilometer på den rejse,” siger Lars Wolthers.

Han er logistikchef i RS Transport, der hører under Region Sjællands afdeling for Indkøb, Produktion og Logistik og er ansvarlig for indkøbet af den nye Scania.

Vognparken skal være grøn

”Vores logistikafdeling råder over otte lastbiler over 3.500 kg. samt lige så mange varevogne. Vi kigger løbende på mulighederne for at gøre vores vognpark grønnere, og med den nye Scania plugin-hybridlastbil med en tilladt totalvægt på 18 tons er vi nu rykket op i det tunge segment, når vi taler grønne køretøjer,” siger Lars Wolthers.

Den nye lastbil er udrustet med en traditionel 5-cylindret dieselmotor på 320 hk, der er suppleret med en elmotor med en kontinuerlig max. effekt på 115 kW (topeffekt 130 kW) svarende til 156-176 hk.

Den får sin energi fra en batteripakke med tre litium-ion-batterier med en samlet kapacitet på 90 kWh. Det giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km under normale driftsforhold.

På ren el i byen

Lastbilen er beregnet til at køre på ren el i byerne og automatisk slå over på diesel på de længere stræk uden for byerne.

”På den måde får vi optimal rækkevidde, hvor vi udnytter elmotorens emissionsfri og næsten lydløse drift i byerne og kører på diesel på de lange stræk. Vi har desuden sikret os, at vores nye lastbil kan køre på bæredygtigt HVO-brændstof (Hydrotreated Vegetable Oil) med 90 procent lavere CO2-udslip end traditionel diesel, hvis Region Sjælland beslutter sig for det,” siger Lars Wolthers.

Slow charging

Bilen skal i første omgang kun køre i ét-holds drift, hvor opladningen af batteripakken sker med såkaldt slow charging om natten. Slow charging er mere skånsomt for batterierne, der dermed opnår markant længere levetid.

Selve opladningen til fuld kapacitet sker på maksimalt fire timer – så lastbilen kan i princippet også indsættes i to-holds drift. Med fast charging (95 kW) vil batterierne kunne oplades på lidt over en halv time.

Isoleret kølekasse

Region Sjællands nye lastbil er opbygget med en syv meter lang, isoleret kølekasse med en Carrier kølemaskine, der trækkes af lastbilens motorer under kørslen og kan tilsluttes ekstern strømforsyning, når lastbilen holder stille for læsning og losning.

Lastbilen er tillige forsynet med en 2,5 tons Zepro læssebagsmæk.

”Vi forventer i første omgang at køre ca. 40.000 km om året med den nye plugin-hybridlastbil. Vi er faktisk overbevist om, at plugin-teknologien er den helt rigtige til vores kørselsopgaver,” siger Lars Wolthers.

Fakta Scania P 320 B4x2 PHEV til Region Sjælland:

Chassis:
2-akslet distributionslastbil med fuld luftaffjedring

Førerhus:
Lavt placeret Scania P-serie distributionsførerhus med lav indstigning af hensyn til chaufførernes hyppige ind- og udstigninger samt ekstra godt udsyn takket være lav underkant på for- og sideruder samt ekstra nærzone-kamera i højre side med stort display i førerhuset for optimalt udsyn til fodgængere og cyklister ved højresving

Opbygning:
Syv-meter isoleret  kølekasse med Carrier køleanlæg der trækkes af lastbilens motor under kørslen og mulighed for ekstern strøm ved læsning og losning. Bagest 2.500 kg. Zepro læssebagsmæk
PHEV-drivline: kombineret Scania 5-cyl. dieselmotor på 320 hk og elmotor placeret mellem dieselmotor og gearkasse på 115/130 kW effekt. Elmotoren forsynes af 90 kWh Li-Ion batteripakke, der slow-charges om natten på ca. fire timer og giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km afh. af driftsforhold.

Levering:
Den nye plugin-hybrid-lastbil er leveret til Region Sjælland af salgskonsulent Ernst Larsen fra Scania Danmarks afdeling i Holbæk.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk