Grøn bølge i trafikken kan betyde bedre trafikrytme og mindre trængsel.  Det er en kendt sag – og blev allerede praktiseret på bl.a. Åboulevarden i København for 40-50 år siden.

Den grønne bølge blev stoppet for at få brudt trafikrytmen og få farten ned. At det så gik ud over miljøet med meget stop/start trafik, tænkte man ikke på dengang.

Nu vækkes bølgen til live som ét af punkterne i Trængselskommissionens idé-katalog – i bestræbelserne for at mindske trængsel i hovedstaden.

Kommissionen helt færdig til august
Idé-kataloget fremvises i morgen – som en deletape. Hele arbejdet skal først være færdigt til august.

Betalingsringen blev skrottet for et år siden – især efter heftig kritik fra socialdemokratiske omegns-borgmestere, der frygtede, at ringen ville betyde endnu mere trafik rundt om København.

Kataloget vil rumme en del forslag. Blandt dem så den grønne bølge gennem en bedre regulering af lyssignalerne på indfaldsvejene til byen.

Øger kapacitet på veje med 10 pct.
Det kan ifølge kommissionen øge kapaciteten på vejene med 10 pct. Samtidig vil flere busbaner og cykelstier betyde bedre flow i trafikken.

Man skal dog huske på, at trafikintensiteten i og omkring København ikke er i nærheden af den trafikintensitet, der findes i de større byer i Europa – så som London, Paris og Rom.

Men grønne bølger og flere busbaner er ikke godt nok til at løse trængselsproblemerne, udtaler Lars Bolet, som er lektor på Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet, til Ingeniøren.

Lektor tror på road-pricing

»Den slags forslag er jo ikke langsigtede løsninger på de trængselsproblemer, der er i hovedstadsområdet. En langsigtet løsning er efter min mening en roadpricing-model, hvor bilisterne betaler for at bruge vejene i myldretiden«, siger Lars Bolet til Ingeniøren.

Idékataloget skulle ud så vidt vides også pege på den meget omtalte havnetunnel, som pensionskasserne vil finansiere i et OPP-projekt (Offentlig-Privat-Partnerskab) – samt  etablering af flere metrolinjer.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk