Både hos FDM og hos DTL Danske Vognmænd ser man med vantro på, at Vejdirektoratet alene på grund af opsamling af forskningsdata vil slukke for informationstavlerne på Motorring 3 udenom København i en længere periode – nemlig for at se, hvor meget de gavner.

”Vi var klar over, at Folketinget i trafikaftalen fra juni måned sidste år har bevilget 3,4 mio. kr. til en tilbundsgående evaluering af effekterne af de variable tavler på Motorring 3 ved København. Men at man som et led i evalueringen ligefrem slukker helt for tavlerne i en længere periode, den havde vi ikke set komme,” indrømmer erhvervspolitisk chef i DTL – Danske Vognmænd Ove Holm.

Begynder i februar
Fra begyndelsen af februar vil de mange tusinde bilister, der hver dag kører på motorvejen M3 uden for København, opleve, at de variable tavler, der ellers normalt informerer dem om blandt andet rejsetider, hastighedsgrænser og kø-varslinger, være slukkede.

Ove Holm mener, at de sorte tavler kan skabe problemer for vognmændene i forhold til leveringerne i Københavnsområdet:

”Jeg bider mærke i, at Vejdirektoratet selv forventer, at der kommer en langsommere og mindre jævn afvikling af trafikken på M3 i de kommende måneder. Men det er åbenbart de store omkostninger ved driften, der gør, at man ønsker et helt vandtæt grundlag for at fortsætte med denne form for ITS-løsninger i form af variable tavler.”

En kold tyrker
Vejdirektoratet vil overvåge, om trafikken på M3  kører mere ujævnt og besværet end normalt, når trafikanterne ikke længere bliver hjulpet af informationerne fra de elektroniske tavler, der vil være slukkede fra februar måned og op til 5 måneder.

”Der er intet så effektivt som en ”kold tyrker”, og hvis politikerne skal formås til at stampe penge op til mere ITS i form af online trafikinformation og hastighedsvejledning til optimering af trafikafviklingen, så skal der naturligvis håndfaste beviser til – gerne af den provokerende slags,” mener Ove Holm.

Han er dog usikker på, om politikerne helt har været klar over, at man mørkelægger informationsniveauet på en af landets travleste motorveje i flere måneder.

Store perspektiver i ITS
”Det ligger næsten i kortene, at erhvervstrafikken vil blive generet af forsøget. Vi har fra vognmandsside altid set store perspektiver i intelligente transportsystemer – ITS – men må også konstatere, at der er sket alt for lidt med at få ITS rullet ud i landet. At man nu ruller tiden tilbage for at se frem er lidt paradoksalt,” siger Ove Holm.

Hvis forsøget ifølge Ove Holm munder ud i kaotiske tilstande på motorringen, så bør man hurtigst muligt tænde skiltene igen, og så må der gå et politisk arbejde i gang med at få ITS ud der, hvor der er behov – og det er der givet vis mange steder – for eksempel på E45 mellem Trekantsområdet og Århus/Randers.

Indgå i overvejelserne
I den periode, hvor tavlerne er slukkede, vil M3 for bilisterne fremstå som en helt almindelig motorvej med faste hastighedstavler på 90 og 110 km/t. Når undersøgelsen er færdig, vil resultaterne indgå i overvejelserne om fremtidige investeringer i de intelligente transportsystemer herhjemme.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk