Mens personbilssalget ser ud til at sætte ny rekord, så er salget af last- og varebiler stadig ikke kommet ud af finanskrisens klamme favntag.

Det viser de nye november- salgstal fra DBI, De Danske Bilimportører.

Varebilerne dykkede med 5,6 procent sammenlignet med samme måned sidst år – mens lastbilerne faldt med hele 18,1 procent i forhold til november 2011.

2.234 solgte nye varebiler blev det til – og dermed fortsatte varebilmarkedet med at balancerer omkring niveauet fra 2011.

Matcher forventning

“Vi har set, at varebilsalget i andet halvår har bevæget sig lidt frem og lidt tilbage. Faldet i november er begrænset og modsvares af den stigning vi så i oktober, og matcher derned meget godt vores samlede forventninger om et stabilt varebilmarked på niveau med sidste år, siger Bent Mikkelsen, adm. dir. for DBI.

Der blev til gengæld kun indregistreret 262 nye lastbiler i november.

“Efter en god start på året er markedet faldet noget tilbage de seneste måneder, og dermed ser vi på et lastbilmarked, som kommer til at gå ud af året på nogenlunde samme niveau som sidste år. Dermed er antallet af registreringer stadig påvirket af det kraftige dyk efter krisen, og vi vil på den baggrund overvåge udviklingen nøje i de kommende måneder, siger Bent Mikkelsen.

Bedst bilår nogensinde

Salget af nye personbiler steg i november med 8,5 procent sammenlignet med samme måned sidste år, og det betød, at der blev solgt hele 16.334 nye personbiler i årets næstsidste måned. Det ser ud til, at 2012 overgår 2011 som det bedste bilår nogensinde herhjemme.

Men det er fortsat i småtingsafdelingen – og regeringen kan måske glæde sig over mere miljørigtige biler på vejene – men provenu-mæssigt er det en katastrofe, for bilerne er for de flestes vedkommende så små, at provenuet er minimalt.

Også i november var bilerne små – til trods for at måneden traditionelt er indledningen på salget af lidt større firmabiler.

Stadig ingen firmabiler

“November og særligt december plejer at være tidspunkter, hvor de private købere holder sig tilbage, men hvor der til gengæld bliver solgt flere af de lidt større modeller til erhvervslivet. Det billede kan vi indtil videre ikke se i år. De nye regler om beskatning af fri bil, kan have bidraget til at sprede handelen med firmabiler mere ud, men samtidig ser vi, at de private forbrugere fortsat er stærkt tilstede i markedet. Det er helt klart husholdningernes bilkøb, der driver markedet i øjeblikket, siger Bent Mikkelsen.

Bent Mikkelsen ser derfor også med interesse frem mod afslutningen på 2012.

Mercedes C-klasse

”Meget tyder på, at der kunne blive tale om et nyt rekordår, og samtidig bliver det meget interessant at følge udviklingen for firmabilerne. Det er første gang efter skattereformen, at vi skal igennem den store firmabilmåned, som december traditionelt er, og derfor er der grund til at følge særligt denne del af markedet nøje, siger Bent Mikkelsen.

Men i salgslisten for november er der dog en bil, som helt skiller sig ud fra mængden af de små biler. Det er Mercedes-Benz C-klasse, der med 264 solgte enheder er sprunget op på 16. pladsen. Om det er fordi politiet har valgt C-klassen til sin nye patruljevogn, vides ikke.
Eneste anden ”ikke-lille-bil” på listen, er VW Golf på 10. pladsen med 350 solgte enheder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk