Svenske Scania har igen trynet andre lastbilsmærker og vundet den tyske ”Green Truck Award” på bedste brændstoføkonomi.

Først var Scanias R410 model og derefter R450 model, der ryddede bordet og vandt økonomitest i fagblade i Tyskland. I sportens verden ville man kalde det en sejr på udebane.

Det har bl.a. udmøntet sig i en ”Green Truck Award” tidligere – og nu har Scania så vundet igen – med den nye R500 model. Og det med en god afstand til de andre deltagere i testen, som blev udgivet i de tyske fagblade “VerkehrsRundschau” og “Trucker”.

Fokus på brændstofforbrug

Den tyske brændstoftest fokuserer især på lavest mulige brændstofforbrug – og Scanias nye lastbilgeneration med dens opdaterede 6-cylindrede 13-liters motor gav Scania sejren.

Europæiske transportører sætter pris på den bedste brændstoføkonomi, højeste gennemsnitshastighed og reducerede CO2- udslip, der bidrager til lave driftsomkostninger og lav miljøbelastning.

Med et gennemsnitsforbrug på 24,92 liter/100 km (4,01 km/l) og en gennemsnitshastighed på 79,91 km/t på den samme 350 km teststrækningerne som konkurrenterne blev forskellen fra Scania til den nærmeste konkurrent hele 0,4 liter/100 km.

Sparer 600 liter diesel årligt

Målt over en typisk kørestrækning ved langtur på 150.000 km årligt svarer det til op til 600 liter brændstof (eller ca. 3.000 liter diesel over en fem-årig periode).

I de seneste tre-fire år har Scania modtaget rosende omtale i masser af pressetests i Europa. Scania har også sat mange rekorder for lavt brændstofforbrug i sammenligningstests udført af uafhængige journalister i flere europæiske lande.

“Green Truck Award” er en sammenligningstest, som udelukkende fokuserer på det, der betyder mest for vores kunder ud fra et omkostnings- og miljøperspektiv. At vi har vundet prisen igen i år, er meget smigrende for os,” siger Wolfgang Buschan, produktdirektør for langturslastbiler på Scania.

Mellem München og Nürnberg

I testen indgik alle de deltagende lastbiler i vogntog på 40 tons vogntogsvægt, og de blev kørt under nøje overvågede forhold på offentlige veje mellem München og Nürnberg.

Brændstofforbrug og gennemsnitshastighed kontrolleres omhyggeligt, og potentielle forskelle i vejr- og trafikforhold bliver udlignet.

Det lavere brændstofforbrug reducerer ikke kun omkostningerne, men giver også højere energieffektivitet, lavere CO2- udslip og lavere miljøbelastning.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk