Der er store forhåbninger til EU’s nye transportkommissær – slovenske Violeta Bulc, der i sidste øjeblik fik tjensan i stedet for slovakiske Sefcovic. Hun har vist sig at være godt forberedt til opgaven, selv om hun var et ubeskrevet blad, når det gælder transport.

Den sidste høring, som hun skulle gennemføre, klarede hun godt – ifølge Søren Hyldstrup Larsen, direktør i NLA,  Nordic Logistics organisation i Bruxelles, og EU chef for DTL/Danske Vognmænd.

”Hun valgte bl.a. innovation og teknisk udvikling som en del af løsningerne på EU’s transportproblemer så som mobilitet i byerne. Hun talte også om social innovation som en løsning på udfordringerne for vejtransport – samt fokus på alternative brændstoffer,” siger NLA-chefen.

Forhindre tomkørsel
Adm. direktør Erik Østergaard, DTL, forventer, at Bulc forholder sig til de forhold, der senest er beskrevet i rapporten om cabotagekørsel i Danmark fra Lunds Universitet – nemlig at de nuværende regler kan anvendes til at omgå det oprindelige formål med at forhindre tomkørsel ved systematisk at udnytte hullerne i reglerne til at køre i randstater alle årets dage.

”Kommissionen har før slået fast, at postkasseselskaber ikke følger EU’s lovgivning – og det viser sig at være et omsiggribende fænomen. DTL forventer derfor af transportkommissæren, at hun noget ved den sag hurtigst muligt,” siger Erik Østergaard.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk