Volvo FH vs Koenigsegg One:1.  Sådan hedder en ny film, som Volvo Trucks har optaget på den sydsvenske racerbane Knutstorp som led i markedsføring af Volvos nye I-Shift Dual Clutch dobbelt-koblings gearkasse.

Man udfordrer i filmen én af verdens hurtigste sportsvogne – svenskbyggede Koenigsegg One:1 til race. Den har, som dens betegnelse angiver, lige så mange hestekræfter, som den vejer i kilo – nemlig 1.360 kg. Det gør bilen til verdens første såkaldte ”Mega Car.”

Volvo-lastbilen vejer cirka otte tons – og den valgte testbil har 540 hk. Det levner ikke den store svensker mange chancer. Derfor hedder udfordringen, at Koeningsegg One:1 kun når at køre to omgange, hvor Volvo FH klarer en omgang.

Uforudsigeligt resultat
På trods af det, er resultatet alligevel uforudsigeligt. Formålet med racerløbet er at udsætte den nye Volvo I-Shift Dual Clutch gearkasse for den ultimative test.

Volvo FH er den første tunge lastbil med dobbelt-kobling, som er helt unik på markedet for tunge køretøjer. Den teknologi blev som noget af det første brugt til racerbiler- og  sportsvogne.

”Derfor var dette den perfekte udfordring”, fortæller Jeff Bird, der er chef for pressetestkørsler hos Volvo Trucks – og er med som andenkører og instruktør.

Tidligere Formel 1 kører
Kører af lastbilen var den 63-årige tidligere engelske Formel 1 og Le Mans racerkører Tiff Needell, som i årevis har arbejdet med i BBC-programmet Top Gear og i programmet Fifth Gear. Han skulle efter sigende også have været ”inden i” racerkøreren i Top Gear: The Stig.

Lighederne mellem Volvo FH-lastvognen med I-Shift Dual Clutch og sportsvogne omfatter de køreegenskaber, som det jævne gearskift giver. Det så man så også ved testen på racerbanen Ring Knutstorp, der også bruges af mange danske racerkørere på grund af placeringen tæt ved Malmø. Banen er kendt for sit kuperede terræn og sine krævende kurver.

”Det lyder måske som et mærkeligt miljø for en tung lastvogn, men faktum er, at dobbeltkoblingen i I-Shift Dual Clutch netop gør sig allerbedst under forhold, som kræver mange gearskift. Gearkassens jævne gearskift forbedrer køreegenskaberne enormt”, siger Jeff Bird.

Første race i en lastbil
Tiff Needell indrømmer inden starten går, at han aldrig har kørt race i en lastvogn før.
”I-Shift Dual Clutch er helt fantastisk. Det mærkes meget tydeligt på bakker. Lastvognen holdes ikke tilbage, den kører helt jævnt, uden at gearskiftene mærkes. Når man bremser, skifter den meget blødt og behageligt ned. I hjertet er denne lastvogn helt sikkert en sportsvogn,” sagde Tiff Needell efter løbet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk