Den danske bilbranche er optimistisk, når den udtaler sig om forventningerne til varebilsalget 2013 – og det på trods af, at salget af varebiler faldt med over 23 pct. i december 2012.

De fleste af månederne i fjor viste varesalget dog en lille fremgang – men samlet var der tale om et dyk på 0,9 pct. for hele 2012.

“Varebilsalget var som forventet nogenlunde på niveau med 2011, og er på trods af faldet er december fortsat bedre, end det var tilfældet i både 2010 og 2009. Jeg tror derfor ikke, vi skal tage udviklingen i årets sidste måneder som udtryk for en begyndende krise på markedet, og vi forventer i 2013 et varebilsalg på niveau med 2011 og 2012”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør i DBI.

Lastbilsalg steg
Mens både salget af personbiler og varebiler faldt i december med henholdsvis 30 og 23 pct., så steg salget af lastbiler i december i forhold til december 2011 – med fire lastbiler til 286 enheder. Samlet steg salget i 2012 med 2,6 pct. i forhold til året før.

“Præcis som varebilsmarkedet ligger lastbilerne mere eller mindre på niveau med sidste år. Det er det bedste salg i fire år, og selvom der er langt til tidligere tiders rekorder forventer vi en svag, men stabil vækst i 2013.” siger Bent Mikkelsen.

Største bilår nogensinde
Men selv om personbilsalget endte med et fald på 30 procent i december, så blev 2012 det største bilår nogensinde med 170.736 ny-indregistrerede biler.

De fleste dog biler i A-segmentet, som bl.a. tæller årets mest solgte bil, VW Up. Det er 727 biler mere end i det seneste rekordår, 2011.

Det var dog ikke salget af privatbiler, der gik ned – men et svagt firmabilsalg, som plejer at være ekstra stort i årets sidste måned. 

Bedre brændstoføkonomi
“Det er i høj grad de private forbrugeres lyst til nye, særligt lidt mindre biler, som vi kan takke for rekorden. Det er meget positivt, at vi ser så stærkt et marked på et tidspunkt, hvor privatforbruget ellers generelt har det svært. Det skyldes ikke mindst den positive driftsøkonomi i at udskifte en ældre, benzinslugende bil med en ny bil med god brændstoføkonomi og flere års garanti”, siger Bent Mikkelsen.

Nye beskatningsregler
Det kraftige dyk i december-salget giver dog anledning til panderynker, men endnu ikke alvorlig bekymring hos bilimportørerne.

”Firmabilsalget har traditionelt været stort i december, men på grund af krisen i 2008 og 2009 er der ikke ret mange leasingkontrakter, der udløb i 2012 og det har gjort at langt færre end vanligt skulle have skiftet firmabil. Samtidig har de ændrede beskatningsregler på området betydet, at det ikke længere er en fordel, at købe bilen i december frem for i januar og derfor må vi forventer, at firmabilsalget i fremtiden bliver spredt mere ud over året”, siger Bent Mikkelsen.

Leave A Reply