Det er fortsat medlemmer af Europa-parlamentet, som mener at lastbiler er noget fanden har skabt – og i særdeleshed kæmper imod, at to nabo-medlemslande kan godkende passage af mobilvogntog mellem landene.

En gruppe lobbyister fra bl.a. Danmark, Holland og Finland kæmper dog videre for at få de 25,25 meter lange modulvogntog til at blive en del af fremtidens transportmønster i Europa – og senest har de inviteret EU Parlamentets transportudvalg til møde for at fortælle sandheden om fordelene ved de lange køretøjer.

Nordisk initiativ
NLA – Nordic Logistics Association – havde nemlig taget initiativ til mødet i Bruxelles – kort før Parlamentets transportudvalg skulle drøfte Kommissionens forslag om revision af reglerne for vægt og dimensioner i EU.

I mødet deltog bl.a. vognmandsorganisationerne TLN fra Holland og SKAL fra Finland . foruden fra Danmark Søren H. Larsen, adm. dir. i NLA.

“Formålet var at fortælle medlemmerne af Parlamentet, hvad der er op og ned på modulvogntog. Alt for mange myter, hvis ikke usandheder, flyver gennem luften i Bruxelles i disse uger, og det er på tide at sige nok er nok,” siger Søren H Larsen.

Afgørende for samfundet
Han beklager, at vejtransporten behandles som noget, der kun gør skade.

”Vi brugte tiden på at fortælle om, hvordan lastbiltransport er afgørende for samfundet, og hvordan modulvogntog i særdeleshed kan bidrage til at løfte opgaven,” siger Søren H. Larsen.

Kommissionens forslag tager sigte på at give modulvogntog adgang over grænserne – dog kun mellem to lande, men det møder som sagt indædt modstand blandt en håndfuld medlemmer af Parlamentets transportudvalg.

”Parlamentarikerne fik at vide, at under de rette omstændigheder kan modulvogntog bidrage til bedre energieffektivitet, mindre CO2 udslip, mere effektiv transport og logistik og en innovativ udvikling af lastbilindustrien, siger Søren H. Larsen.

Svært at fjerne myter
Men myterne om farlige lastbiler som udkonkurrerer jernbanerne, og som vil dominere EU’s veje, er mange og svære at rydde af vejen.

“I lyset af den ofte irrationelle og følelsesmæssige modstand, vi møder i Europa-Parlamentet, er der behov for en god portion saglighed. Hverken vi eller Kommissionen ønsker at udbrede modulvogntog til alle steder i EU. Det giver ikke mening”.

Søren H. Larsen mener, at medlemslandene bør have fleksibilitet til at vælge de vægte og dimensioner, som giver mening for det enkelte land.

Respektive medlemslandene
“Og hvis nabolande – som i Norden – deler ønsker, skal der være frihed til at lade bilerne krydse grænserne. Vi skal ikke pådutte andre lande i EU vores dimensioner og vægte, men til gengæld skal de respektere vores ønsker og behov. Det kaldes nærhedsprincippet, som Parlamentet ellers så ofte støtter,” siger Søren H. Larsen.

Han vurderer, at der måske ikke blev flyttet mange holdninger på mødet, men argumenterne til fordel for modulvogntog blev serveret for parlamentarikerne på en simpel og direkte måde.

“I de kommende uger vil arbejdet så bestå i at få parlamentsmedlemmerne til at komme med ændringsforslag til Kommissionens forslag, som vil sikre vores muligheder. Derefter skal der nok forhandles om kompromiser frem til afstemningerne i februar-april 2014”, siger Søren H. Larsen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk