Allerede i 1967 præsenterede Volvo sit første bagudvendte barnestolskoncept – og pionerarbejdet med at beskytte de yngste og mest sårbare passagerer i bilen har udviklet sig lige siden.
Målgruppen for information om børnesikkerhed vokser hele tiden. Hvert minut sætter nye forældre over hele verden deres dyrebare, nyfødte barn ind i bilen for første gang.
Faktisk kører et barn sin første biltur længe før, det bliver født. Så Volvos børnesikkerhedsmanual beskriver både, hvordan gravide kvinder og børn i alle aldre kører så sikkert som muligt. Bl.a. hvordan de skal spænde sikkerhedsselen.
Nyttig information
”Det er en naturlig del af Volvos personorienterede tilgang at give forældre let adgang til nyttig information om børnesikkerhed. Når børn bliver ofre i biluheld, skyldes det ofte manglende viden,” siger professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist Safety i Volvo Cars sikkerhedscenter.
I årenes løb er vigtigheden af at udbrede sikkerhedsbudskabet blevet anerkendt af både kunder og samfund. Volvos børnesikkerhedsmanual har modtaget adskillige priser, bl.a. Swedish Publishing Award i 2007.
Også i den nyeste udgave af ”Children & Cars – a Safety Manual” er det et kernepunkt at få forældre til at lade små børn køre med ryggen mod kørselsretningen.
Mod kørselsretningen
”Et barns hoved er stort og tungt i forhold til kroppen. Eftersom ryghvirvlerne og musklerne i nakken ikke er fuldt udviklede, kan det få fatale konsekvenser for et lille barn, der sidder fremadvendt i en frontkollision. Det er derfor vi råder forældre til at lade deres børn køre med ryggen mod kørselsretningen, til de er mindst tre år gamle,” siger Lotta Jakobsson.
Mange kvinder kører jo også varebil eller gulpladebil, så i Volvos manual kan man få mange gode råd – både, når de som gravide sidder fastspændt bag rattet, og når de afkobler passager-airbag’en og spænder barnet korrekt fast i en barnestol på passagersædet – i ryggen mod kørselsretningen.
Tilpasses børnenes alder
Børn, der kører fremadvendt, skal stadig anvende et fastspændingssystem, der er tilpasset barnets alder. Det sørger en selepude for. Den er med til at gøre bilturen mere sikker for barnet ved at placere sikkerhedsselen hen over lårene, ikke op mod maveregionen. Smarte, integrerede, totrins barnesæder kan fås til flere af de nye Volvo-modeller.
”Børnesikkerhed er en vigtig del af vores sikkerhedsarbejde. Vi bevæger os videre hen mod vores mål, som er at ingen må komme alvorligt til skade eller blive dræbt i en ny Volvo i 2020. Vores langsigtede vision er, at biler slet ikke skal kollidere.” slutter Lotta Jakobsson.