“F”. Meget mere forskel end bogstavet er der ikke på den nye Actros fra Mercedes-Benz og den endnu nyere lavpris-udgave F, som netop er kommet til Danmark.

Mercedes-Benz havde i Herning udstillingspremiere på den nye lavpris-Actros med betegnelsen ”F” – som bl.a. kun fås med klassiske bakspejle i stedet for den nye kamerabaserede MirrorCam løsning.

F-modellen blev offentliggjort i foråret – og siden har kunderne stået i kø. En enkelt dansk vognmand købte straks 40 trækkere – ubeset.

Vi har kørt en lille tur i bilen fra Mercedes-Benz København i Greve – og fået os en snak med salgschef Jan Hendriksen.

Levering tidligst april 2022

Han fortæller, at de første er ved at dukke op hos forhandlerne – og hos ”first moovers” blandt kunderne. Nye kunder må forvente først at få deres bil i april næste år.

Der er nogle begrænsninger på, hvad man kan bestille – og man kan ikke få den spejlfri Mirror Cam løsning med kameraer og Around View Monitor, så man kan se, hvad der sker ned langs siderne på vogntoget – og LED forlygter er heller ikke på programmet.

80 procent af F-serien vil blive som 4×2 eksport-trækkere, men den kan også leveres som langchassis som tømmerbil eller til entreprenører.

Store førerhuse

Bilen leveres med de store førerhuse Big Space og Stream Space – testbilen var med førerhuset Big Space med fuld førerhusbredde på 2,5 meter og fladt gulv mod normalt 2,3 meter med 12 cm høj motorkasse.

Her kan man så få det store førerhus med den 12 cm høje motorkasse – det betyder, at der er tre trin op til førerhuset mod fire trin normalt i Big Space.

Men samtidig kan man kun få bilen med sovekabine, som lokale vognmænd med få biler godt vil have.

Den første i Danmark

Dertil kommer, at man kan få bilen med luftaffjedring. Bilen, som vi kørte, er blandt de første, der er landet herhjemme – og bilen havde ekstra læderbeklædt førersæde og læderrat, som heller ikke er standard.

”I dag ser vi dog, at mange vognmænd vælger at specificere lastbilerne ekstra godt – set i lyset af, at der er mangel på chaffører,” siger Jan Hendriksen.

Motormæssigt er der ingen begrænsninger – og her var bilen, som vi prøvede, en F 1842 LSnRL 4×2 Megatrækker med 421 hk med 2.100 Nm. ”L” står for luftaffjedring, ”s” står for trækker (Sattelzug-maschine), og ”nR” for lav rammehøjde (niedrigen Rahmenhöhe) og sidste ”L” igen for luft.

Fuld sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt har F serien heller ikke begrænsninger – med bl.a. Active Brake Assist 5 (nødbremse), Active Drive Assist og esc (ESP).

Dertil sporassistent, stabilitetsregulering, elektronisk parkeringsbremse og aktiv højresvingsassistent, så man kan holde øje med bløde trafikanter på siden af lastbilen.

Bilen var også bestilt med kraftig motorbremse, multimedie cockpit, klimaanlæg med klimaautomatik, køleskab og varmtvandsfyr.

PowerShift 3

Vores korte tur – uden trailer – var som i alle nye Actros lastbiler behagelig. Automatgearet, PowerShift 3, skifter blødt og hurtigt. Man sidder godt i det velformede sæde, og mange af de vigtigste kontakter er samlet på rattet for lettere betjening.

Naturligvis er affjedringen lidt hård, når man kører uden trailer.

De fleste købere får bilen leveret med servicepakke og Uptime kontrakt.

Mercedes-Benz Actros F 1842 LSnRL 4×2:
Førerhus: Big Space – 120 mm motortunnel.
Motor: OM471 R6.
Slagvolumen: 12,8 liter.
Ydelse: 421 hk v. 1.600 omdr.
Moment: 2.100 Nm v. 1.100 omdr.
Gearkasse: Aut. MB PowerShift 3.
Foraksel: 8 tons luftaffjedret.
Bagaksel: 11,5 tons luftaffjedret.
Udveksling: 2.412.
Totalvægt: 18 tons.
Akselafstand: 3.700 mm.
Motorbremse: 410 kW High Performance.
Brændstoftanke: 660 og 290 liter.
Dæk for: Continental 355/50 R22,5.
Dæk bag: Continental 315/60 R22,5.
Skammelhøjde belastet: 960 mm.
Nødbremse: Active Brake Assist 5.
Bremse: Skiver/esc – Active Brake Assist.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk