(RÜSSELSHEIM)

Det er ikke kun tale om transport til byens ”Last Mile Distribution” – for den 275 kilometer rækkevidde i de nye og kompakte varebiler fra Stellantis gruppen øger anvendelsen betydeligt.

Peugeot e-Partner, Citroën ë-Berlingo og Opel Combo-e  klarer både byen og omegnen.

Senere kommer også en elektrisk udgave af Proace City fra samarbejdspartneren Toyota – og efter at Fiat er blevet en del af Stellantis, bliver den kommende Doblò senere formentlig også udstyret med samme teknik og samme layout.

Ude på landet

Forsøg viser ganske vist, at varebiler ikke kører mere end 100 kilometer om dagen – men har man flere svinkeærinder om dagen og måske kører lange afstande, som man gør på landet – så er en lang rækkevidde at foretrække. Og sænker samtidig stresstærsklen hos chaufføren.

Vi har prøvet én af de nye mini-el-varebiler i form af den ”lokale” Opel Combo-e i to udgaver over et par timers kørsel i tæt bytrafik, på landeveje og på motorveje nær Opel-hovedsædet Rüsselsheim i Tyskland.

Vi har tidligere prøvet den større Vivaro-e, der i øvrigt blev valgt til Van of the Year for 2020, og Combo-e har de samme fordele – især en kørsel præget af stilhed i kabinen, hvor man mere hører til dæk- og vindstøj.

MIndre træt

Man bliver af den grund mindre træt af at køre i en el-varebil – der også er hurtigere end samme bil med dieselmotor takket været et drejningsmoment på 260 Nm – klar fra 0 km/t.

Combi-e er meget agil – og fornøjelse af køre især i tæt bytrafik, hvor man er første bil over krydset, når lyset skifter til grønt.

Batteripakken ligger under varerumsgulvet og er med til at sænke tyngdepunktet og dermed sikre et bedre vejgreb. En test med læs må vente, til vi får de nye e-modeller til test herhjemme.

Uden læs

Ved test af de større el-varebiler fra Stellantis med læs slog større huller igennem affjedringen – men bilerne i Tyskland her var ikke læssede, så der var ingen problemer.

Bilerne, som deler teknik, har tre køremåder: Eco, Normal og Sport. Eco med 60 kW/190 Nm og Normal med 80 kW/210 giver udmærkede præstationer – og Sport ekstra power med 100 kW/260 Nm – og acceleration til 100 km/t på 11,3 sekunder.

Sport ikke alene optimerer præstationerne – det giver mere komfort ved stor nyttelast. Maksimal nyttelast er 800 kg.

Undgå motorveje

Vi prøvede også bilen B-pedal, som samler strøm op ved opbremsning, og når speederen slippes. Det øger også rækkevidden og man mindsker slitagen på bremserne. Systemet er dog ikke så kraftigt, som vi har oplevet i flere andre elbiler.

Men i hvert fald var forbruget pænt lavt i bykørslen – hvor vi lå på 19 kWh/100 km mod 22 kWh, når vi kom på motorvej – fortalte instrumenterne – men der vil nok løbende komme forbedringer.

De kompakte e-biler fra Stellantis er også mere nøjsomme med strømmen end de større e-varebiler – i snit 4 kWh/100 km. Men her er det jo, at man skal huske at køre afslappet – for ellers ryger strømmen hurtigt. Især motorvejskørsel tærer voldsomt på strømmen.

Sikker bil

Som diesel og benzin er bilen allerede lanceret i 2019 – og vandt titlen Van of the Year såvel som titlen Årets Varebil 2019 i Danmark.

Combo-e er udstyret med en hel række af teknologier og assistentsystemer.

Her kan bl.a. nævnes træthedsassistent, skiltegenkendelse, blindvinkel assistent samt front kollisionsalarm med automatisk nødbremse.

To længder

Der ud over kommer bilen med hill assist og linjevogter. Der kan også fås adaptiv fartpilot.

Et særligt anvendeligt system, når man kører varebil, er ”Surround Rear Vision”. To kameraer giver udsyn bagud og til siderne og sikrer, at cyklister og fodgængere bliver opdaget i tide, ved højre sving.

Bilen kommer i to længder. Den 4,4 meter lange Combo-e, der har en hjulafstand på 2785 mm., kan indeholde genstande på op til 3.090 mm i varerummet, må lastes med op til 800 kg og varerummet rummer mellem 3,3- og 3,8 kubikmeter.

750 kg. trailervægt

Den må som el-udgave trække en trailer på 750 kg. (Dieseludgaven trækker det dobbelte.)
Hertil kommer trailerstabilitets-kontrol.

Vi skal også nævne bilens sensor-baserede lastvægts indikator, der med et tryk på en knap kan fortælle om bilens last er over det tilladte.

Man kan som ekstraudstyr også få bilen med ekstra frihøjde, og det gælder også elektroniske antispin system IntelliGrip sikrer stabil kørsel i mudder, sand eller sne.

To europaller

Der kommer også en større L2-udgave på 4,75 meter med en hjulafstand på 2.975 mm og en varerumsvolumen på op til 4,4 kubikmeter, som kan indeholde genstande, der er op til 3.440 mm lange.

Bilen rummer op til to europaller. Takket være en luge i adskillelsen er det stadig muligt at transportere længere genstande.

Med appen “MyOpel”, kan man tracke og logge bilens kørsel, hvor meget strøm den har tilbage, forvarme bilen, se kørselsmønstre og holde styr på service-intervaller.

Infotainment

Som en anden service tilbyder Opel også ”OpelConnect”, der bl.a. indeholder eCall, vejsidehjælp og LIVE Navigation1, der tilbyder online trafikinformation i realtid.

Combo-e kan fås med to infotainmentsystemer. Enten Multimedia Radio eller MultimediaNavi Pro, der begge kommer med en stor otte tommer touch-screen med mobil integration via Apple CarPlay og Android Auto.

På skærmens elektriske menu kan man følge bilens forbrug på en ”Powemeter” samt hente statistik over kørslen samt ladeindstilling – og se, hvor lang rækkevidde, der er tilbage.

Op til 100 kW/136 hk

Teknisk yder Combo-e 100 kW (136 HK) og 260 Nm i moment. Den kan accelerere fra 0-100 km/t på 11,2 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 135 km/t.

Den har et regenerativt bremsesystem, der kan indstilles i to trin. Batteriet er på 50 kWt og kan hurtiglades via en 100 kW jævnstrøms ladestander til 80 pct. kapacitet på ca. 30 minutter.

Bruger med vekselstrøm via Wallbox på henholdsvis 7,5 kW og 11 kW (én- eller tre faser) taler vi om ladetider på henholdsvis 7,30- og 5 timer.

Otte års drivline-garanti

Combo-e kommer enten med en tre-faset 11 kW- eller en et-faset 7,4 kW on-board lader. Batteriet har 216 celler i 18 moduler, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel og sikrer, at batteripakken ikke tager plads fra varerum og interiør.

Vi skal nævne, at der er otte år garanti eller 160.000 km på e-teknikken ved minimum 70 pct. kapacitet tilbage.

Partner, Berlingo og Combo vandt i øvrigt prisen Van of the Year for året 2019 for udgaver med forbrændingsmotorer. Alle de kompakte varebiler (projektnavn K9) uanset drivline bygges over koncernens EMP2 platform.

220.000 kr – i Tyskland

De elektriske kompakt-varebiler fra Stellantis gør det muligt for brugere af små varebiler i byerne at transportere den største og tungeste last i denne klasse. Bilerne kommer både i kort- og lang udgave, som ladbil til opbygning og som dobbeltkabine. Og også som kølebil.

Opel e-Combo koster i Tyskland fra 28.990 euro – knap 220.000 kroner – men der er ikke meldt danske priser ud endnu. De første udgaver af trillingerne herhjemme – nok allerede sidst på året – skulle blive e-Partner og ë-Berlingo.

Tidligere tilbød Peugeot og Citroën eludgaver af tidligere udgaver af Partner og Berlingo – her ligger salgstallet på 10.000 enheder. Langt under det forventede salgstal af de nye modeller.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk