Volvo Cars har lovet sine kunder, at ingen skal dø i en Volvo efter 2020, og for at nå målet har svenskerne skabt nok verdens sikreste biler (ifølge den uvildige testorganisation EuroNCAP). Nok noget, som mange driftige erhvervsfolk vil sætte pris på.
Allerede nu er XC90 blevet rigtig populær som Van – der blev solgt 30 som Van herhjemme i fjor ud af 206 Volvos Vans’ totalt, men har man ikke behov for at trække 2,4 tons på krogen, kan man måske blive glad for V90 Van, der må trække 1, 8 tons i den testede udgave med 190 hk.
Men selv om mange savner en kraftigere motor med fem, seks- eller otte cylindre, så bygger hele Volvos motorprogram på fire cylindre og to liter, men diverse turboer betyder mange forskellige ydelser.
Masser af kræfter til daglig
Testbilens 400 Nm, der er maksimale mellem 1.750- og 2.500 Nm, burde herhjemme være tilfredsstillende for de fleste, og så må man drømme sig til den gamle Volvo V8 motor.
Det er ikke godt for omdømmet at have forslugende motorer, selv om en højere leasingpris nok ikke ville afskrække kernekunderne. Men der er jo det dér med firmaernes grønne profil. Alternativerne kan man bl.a. hente hos tre tyske konkurrenter.
Acceleration til 100 km/t på 8,5 sekunder og en topfart på 225 km/t – for ikke at tale om et brændstofforbrug på 22,2 km/l – er da også meget flot for en bil, der vejer 1.840 kg. Det 8-trins automatgear i testbilen skifter fløjlsblødt og er meget behageligt.
Højt sikkerhedsniveau
V90, som vi har prøvet, er et godt eksempel. Sikkerhedsudstyret er på et ekstremt højt niveau, og bilen sørger for at gribe ind, hvis chaufføren begår fejl. Der er således aktiv fartpilot og aktiv linjevogter og Volvos Pilot assistent.
Det er dog vigtigt, at vejstriberne er tydelige nok til at bilens kameraer kan fange dem. Derfor siger Volvo også, at systemerne er meget velegnede på motorveje. Men små landeveje i provinsen er jo ikke altid godt markerede.
Især aktiv linjevogter (Lane Departure Warning) kræver tilvænning – som i mange andre biler – fordi det tvinger bilen ind bag striberne, og der opstår ligesom en modstand i rattet.
Samtidig er der en akustisk alarm og en vibration i rattet, og det kan være irriterende. Derfor slår mange bilister systemet fra – men det hjælper så ikke meget på sikkerheden.
Sikrere biler på vej
Alle de mange sikkerhedsdetaljer, som også betyder, at man ikke slår sig så meget, hvis man kører i grøften, bilen bremser selv for de bløde trafikanter, hvis chaufføren ikke er opmærksom og så er der så mange airbags, at man bliver beskyttet optimalt, hvis ulykken skulle ske.
Men det bliver meget bedre fremover – og det skulle den nye XC60, der vises på bilmessen i Genève i næste uge, gerne vise. Fortsættelse følger – eller ”to be continued,” som det hedder i amerikanske TV-serier. Og netop USA er det vigtigste marked for Volvo – sammen med Kina, hvor Volvos ejere, Geeley, kommer fra. Derude er Volvo også ekstrem populær.
Mange mener, at Volvo er tæt på at kunne præsentere den selvkørende bil – og tester også disse biler bl.a. hjemme i Sverige.
Højt udstyrsniveau
Testbilen var med det mellemste udstyrsniveau Momentum – og det er også ganske fornemt, selv om der var postet en del ekstraudstyr i bilen.
Så som læderstue og 19 tommer letmetal-fælge. Man bliver virkelig forkælet i bilen, der byder på nyeste musik og underholdning, navigation – og de mest komfortable og samtidig sikreste sæder med anti-whiplash funktion. Blandt de bedste i luksusklassen.
Er man til mere udstyr, så er Volvos udstyrsliste lang som en smørrebrødsseddel hos Ida Davidsen – her kan man bl.a. Volvo soltag, el-drevne sæder med memory og luftaffjedring.
Vi iler dog med at fortælle lidt om bilens standardudstyr som tæller automatisk lukning af bagklap, fastgørelseskroge i varerummet og ved forreste passagersæde, handskerumslås, hill start assist, dobbelt sædevarme og LED forlygter i Thors hammer design.
Stort varerum
Dertil kommer P-sensorer, regnsensor, to-zone klimaanlæg, speedpilot/fartbegrænser, automatisk ind-klappelige sidespejle, elektrisk p-bremse, nøglefri start, sølvfarvede tagrælinger –  og et stort varerum på ca. 1.500 liter med aflæggerum under varerummet. Læssehøjden er 62 cm.
Van-modellerne bygges af TJ Karosseri i Ishøj – og de har sørget for to lemme helt oppe ved adskillelsen. Begge forsynet med Ruko-låse. Dertil andre rum under varerummet bagest i bilen.
Infotainment-systemerne er også fornemme – og her var de krydret med Volvos nødhjælpesystem On Call, som i Van udgaverne koster cirka 12.000 kr. plus moms ekstra. Alt styres via en stor touchscreen skærm.
Bilen er meget komfortabel – måske lidt til den bløde side – men den er ikke udviklet til at køre race. Esc stabilitetskontrol betyder dog, at bilen hjælper én i udfordrende situationer.

Fakta Volvo V90 D4 aut. Momentum Van:
Motor: 4 cyl. biturbo diesel.
Slagvolumen: 1.969 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 4.250 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Topfart: 225 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Gearkasse: 8 trins aut.
Airbags: 9.
Træk: forhjul.
Bremser: ventilerede skiver for og bag, ABS, esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Brændstofforbrug: 22,2 km/l.
CO2 udslip: 119 g/km.
Køreklar vægt: 1.840 kg.
Totalvægt: 2.310 kg.
Nyttelast: 502 kg.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Trailervægt: 1.800/750 kg.
Læssehøjde: 62 cm.
Dæk: Pirelli Sottozero 245/45 R18.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris testbil standard: 474.497 kr. plus moms.
Pris V90 Van fra: 396.360 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk