Tonen er hyggelig på pladsen ved vognmand Anders Bays vognmandsforretning denne tirsdag eftermiddag i Skævinge ved Hillerød.

Chaufføren Tage Dokkedal har netop bakket den grønne Volvo FM12 ind i garagen efter dagens dont – og nu er der tid til en snak med vognmand Anders Bay og Anders’ far Mogens, der har sin egen Scania holdende ved sønnens forretning.

Den 76 årige vognmand understreger, at de har hver sin forretning, selv om de hjælper hinanden med forskellige opgaver. Mogens Bay begyndte som vognmand i 1961 med en Bedford 35 – og er stadig meget aktiv bag rattet.

Mekaniker hos MAN
Sønnen Anders Bay begyndte som mekaniker og begyndte efter læretiden hos MAN i Hillerød som chauffør for sin far. Men i 1999 begyndte han som selvstændig vognmand med en enkelt bil – en tre år gammel Scania, som han købte af sin far.

Tre år efter blev den byttet til en 4-akslet Volvo FM med kran – og siden har der stået Volvo på bilerne, mens farmand sværger til Scania – men med samme familiefarve.

I dag er der fire biler i flåden, mens en ny Volvo FM er ved at blive opbygget – og så har han lige overtaget en Volvo fra en vognmand, der har skåret aktiviteterne lidt ned. Alle biler har højresvings-kameraer og anhængerne har bakkameraer.

God dialog med chauffører
”Der er en god dialog med medarbejderne, og vi tager ofte en snak. Det var også en af chaufførerne, der fik ideen til at flytte bakkameraet, så udsynet blev bedre,” siger Anders Bay.

Der er tre chauffører ansat – og Anders Bay kører også selv. Hustruen Christina tager sig af regnskaberne. Næste generation er parat – hjemme bor sønnerne Oliver på 16 og Andreas på 13 – samt datteren Emma Sophie på otte år

Sammenholdet blandt medarbejderne er utroligt vigtigt – og det er også vigtigt, at privatlivet fungerer – for ellers kan man ikke være en god chauffør. Der er et godt sammenhold blandt de ansatte – og det bliver da også til et par fester om året.

Speciale i kranopgaver
Firmaet er specialiseret i kran-opgaver – og alle medarbejdere er opdateret på kranbeviser og nødvendige kurser. Bl.a. ”Vejen som arbejdsplads”, der giver adgang til at arbejde på statens veje.

Opgaverne går lige fra maskintransporter til kørsel med grus, jord og byggematerialer.
”Typisk henter vi byggematerialer hos en trælasthandel klokken 6 om morgenen, og de leveres så ved byggepladsen. Er der tagarbejder, løfter bilens kran med en kurv monteret materialerne op til håndværkerne. Det øger sikkerheden ved byggeriet,” siger Anders Bay.

Ellers har man forskellige opgaver indenfor transport- og entreprenørkørsel, men har også udlejning af et 400 kvadratmeter lagerlokale, af containere, af køreplader – samt gaffeltruck. Grunden i Skævinge er på 5.000 kvadratmeter.

God økonomi i opgaverne
”Men jeg må af og til melde fra til en opgave – måske hvis jeg ikke har tid, eller hvis der ikke er god økonomi i opgaven,” siger Anders Bay.

Han så som barn engang sin far trække en ko ud af en mose, som den havde forvildet sig ud i – og det er måske derfor, at han flytter alt undtagen levende dyr.

De første tre-fire måneder har været rigtig travlt for familien Bay, men ikke mere travlt, end Anders Bay af egen lomme stillede sig selv og bil til rådighed til trafikundervisning på en skole i Frederikssund i tre dage, hvor børn skulle lære, hvordan en lastbil opfører sig i trafikken.

Underviser cyklister
“Jeg synes det er vigtigt, at vi underviser eksempelvis cyklister i, hvor hurtigt de er i en blind vinkel – i stedet for at der kommer flere og flere regler for, hvor mange spejle og  kameraer, der skal være monteret på bilerne. På den måde tror jeg, vi kan undgå mange uheld. Også de meget omtalte højresvings uheld,” siger Anders Bay.  

Anders fik undervist seks-syv klasser om dagen.

Anders Bay gør rigtig meget ud af sikkerhed i arbejdet. Derfor har chaufførerne også fået besked på ikke at køre hurtigere end 80 km/t – men vigtigst er det, at alle arbejder med omtanke og bruger sin sunde fornuft. Regler gør det ikke alene.

Skader udbedres med det samme
På den måde sker der heller ikke så mange skader på bilerne, og brændstofforbruget holdes nede. Igen en fordel for miljøet – og for firmaets omdømme hos kunderne.

Kommer der skader, udbedres de med det samme – og er der noget i stykker, repareres det med det samme – oftest på eget værksted.

”Materiellet skal være i orden og virke – ellers kan vi jo ikke løse opgaverne for vores kunder. Det vigtigste er, at man holder, hvad man lover. Vi fortæller, hvem der kommer – og hvornår de kommer,” siger Anders Bay.

Olietank opsamler regnvand
Rengøringen af bilerne foregår ofte samlet en gang om ugen om sommeren og hver dag om vinteren. Husets gamle 15.000 liter olietank er blevet renset og fungerer som opsamler af regnvand – og det er det, som bruges til at vaske biler via en pumpe og et filter, som Anders Bay selv har bygget.

”Før var det vores dieseltank, men den måtte ifølge bestemmelserne kun være på 6.000 liter. Det gav mig ideen til vandtanken – og med regnvand i tanken slipper vi for kalkpletter på bilerne. Samtidig har jeg monteret solfangere til el og varmt vand på garagetaget.” siger Anders Bay.

Gennem årene er det blevet til mange spændende opgaver – så som da han skulle flytte en togvogn i forbindelse med et 100 års jubilæum, eller da han skulle løfte et tag, som var blæst over på et andet tag under en storm. Endelig har Anders Bay kørt alle maskiner fra en maskinfabrik, da den flyttede fra Maarum til Skævinge – det tog to biler tre dage.
 
Passer  foreningsarbejdet
Trods de mange aktiviteter får Anders Bay også tid til at passe foreningsarbejdet som bestyrelsesmedlem i vognmandsforeningen Nordre Birk.

Anders Bays mange aktiviteter i ikke mindst sikkerhedsarbejde og undervisning af skolebørn fik DTL til at nominere ham til semifinalen ved Årets Transportvirksomhed

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk