Ford Transit Custom Plug-In Hybrid (PHEV) sejrede i Europa med titlen Van of the Year 2020 – udråbt i november i fjor. Nu har bilen gentaget bedriften herhjemme.

På grund af Corona krisen dog med næsten et halvt års forsinkelse. Kåringen skulle have været gennemført i foråret.

Men i dag lykkedes det så. Ni jurymedlemmer fra ”MKD – Danske Motorjournalister” gennemførte en test af seks nye varebiler med udgangspunkt på FDM Sjællandsringen ved Roskilde.

Her er point-stillingen

Vinderen fik 74 point, VW Transporter T6.1 fik 56 point, Nissan NV300 fik 32 point, Toyota Proace City fik 29 point, den elektriske Renault Master Z.E. fik 23 point – mens Opel Movano fik 11 point.

Nissan NV300 repræsenterede så at sige også sine søstermodeller Renault Trafic og Fiat Talento, Toyota Proace City’s søstermodeller Peugeot Expert, Citroën Berlingo og Opel Combo vandt prisen Årets Varebil i 2019 – og endelig repræsenterede Opel Movano også søstermodellen Renault Master i dieseludgave.

Nytænkning gav sejr

Ford Transit PHEV vandt ikke mindst, fordi Ford har udviklet en varebil, der kan køre på el i bymidten og med range-extender, når strømmen slipper op. En lille 1-liter benzinmotor driver ikke hjulene selv – men sørger for at lade elmotoren op. 500 km får man oveni.

Man kan vælge at køre el nu, el senere, opladning eller lade bilen vælge. Et særligt geofensing system sørger for at sætte den elektriske kørsel til i miljøzoner, når man husker at have ladet op gennem via en lader og bilens elstik i venstre forskærm – eller under kørslen.

Mens vi venter på rækkevidde

Det er ikke bilen, der skal køre de lange ture – det er en lokal og regional distributionsbil. Men måke nok en midlertidig løsning – indtil el-varebiler får samme rækkevidde på 4-500 km som de bedste el-personbiler er ved at få.

Når man køre bilen tom for strøm og bilens rangeextender skal i gang sammen med en trinløs CVT gearkasse, så lyder det hele meget anstrengt – især hvis man kører på motorvej. Bilen er til byen.

Den digitale varebil

Volkswagen Transporter er opdateret – ikke så meget i design bortset fra ny kølergrill og forlygter, men i connectivity og infotainment via det digitale cockpit.

Bilen er forbundet, og er i forbindelse med omverdenen. Man skal lige lære at betjene bilens touchscreen. Men samtidig er det nok testens mest robuste bil. Intet er overladt til tilfældighederne.

Masser af sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt er bilen opdateret takket været det elektriske styretøj, der har gjort det muligt at få adaptiv fartpilot, linjevogter, parkeringsassistent, trailer-assistent (hjælp til manøvrering), sidevinds-assistent og advarsel mod bagfrakommende trafik fra siden.

Testbilen var den, som danske kunder vælger – lang akselafstand, opdateret motor med 150 hk og automatgear.

Fornem 2-liter dieselmotor

Bilen på tredjepladsen, Nissan NV300, har været lidt overset – men den byder som eneste i feltet på fem års fabriksgaranti.

Læg dertil den fremragende 2-liter dieselmaskine oveni (i dag med 170 hk) og et super seks-trins dobbelt-koblings automatgear. Og så kan den trække to tons på krogen.

Årets varebil 2019

Toyota Proace City var med I topmodellen med 130 hk dieselmotor (fra PSA) og automatgear – et utroligt velfungerende gear. Bilen har bl.a. også bird view system, hvor man via kamera bag på bilen kan følge med trafikken bagfra og fra siden.

Bilen vandt prisen i fjor som Peugeot, Citroën og Opel – bl.a. takket været en fin opbygning, hvor forhjulsophæng er beregnet på agil kørsel og baghjulsophæng er møntet på lasten i varerummet. Og så har Toyota jo tre års fabriksgaranti.

Lidt gammel og svag teknik

Renault Master Z.E. har samme fikse indretning som dieselmodellen (og Movano fra Opel) med udtræksbord i instrumentbrættet, et stort handskerum (som trækkes ud som en skuffe og så masser af aflæggeplads og en ny touchscreen.

Den 33 kW el-teknik er genbrug fra den tidligere udgave – som ikke solgtes herhjemme – og her burde Renault bruge teknikken fra Zoe på 52 kW, så man fik en lidt smidigere bil.

Men der skulle komme en kraftigere udgave inden længe. Bilen har fået den nye og mere stejle front som dieseludgaven.

Sen ankomst

Opel Movano har vi været inde på via Master Z.E. – når det gælder indretning. Vi skal også nævne kraftige håndtag til at lette ind- og udstigning i varerummet.

Movano er først dukket op herhjemme lidt sent – i år – hvor Master har været her længere. Der er ikke ændret så meget i front-designet i forhold til tidligere. Dieselteknikken er også genbrug.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk