52 mio. kroner har Hyundai Motor Group investeret i et nyt 40.000 kvadratmeter testcenter klos op ad den legendariske motorbane Nürburgring i Tyskland.
Allerede i januar løftede koreanerne sløret for deres nye testfaciliteter, som kun ligger en god times kørsel fra Hyundai’s og Kia’s europæiske hovedkontorer i- og omkring Frankfurt.
Centret består af en 4-etages glas- og stålbygning, der huser værksteder, kontorer, konferencelokaler og serviceområder.
Det nye testcenter skal ses som en forlængelse af koncernens udviklingscenter i Rüsselsheim, der også ligger tæt på Frankfurt. Rüsselsheim er en lille by, som i øvrigt også er hjemsted for Opel. Her har Hyundai-gruppen også sine europæiske design- og konstruktionsfaciliteter.
Perfekt sted at finpudse bilerne
Testcentret vil give folkene bag de to bilmærker mulighed for at benytte racerbanen – perfekt til at trimme undervogn, affjedring og styretøj, ikke mindst på de mere sporty udgaver af bilerne.
Under løbene har ingen bilkonstruktører naturligvis adgang til banen – og det gælder også til træning forud for de store løb på Nürburgring.
Banen er en dels beregnet til test af prototyper forud for lancering af nye modeller – samt løbende opdatering og kontrol af nuværende bilmodeller.
Færdiggørelsen af de skræddersyede testfaciliteter forbedrer derfor koncernens forsknings- og udviklingsarbejde i Europa og udgør den seneste i en række investeringer i koncernens regionale infrastruktur.
15 måneders anlægsarbejde
Anlægsarbejdet blev indledt i juni i fjor – og altså gennemført på 15 måneder.
Nürburgring er almindeligt anerkendt som en er verdens mest udfordrende racerbaner med sine 73 sving, hvoraf 33 er venstresving og 40 er højresving, fordelt på 20,8 km.
Med en højdeforskel på næsten 300 m mellem banens højeste og laveste punkt, er der stigninger og nedkørsler på hhv. 17 og 11 pct. Derfor er banen ideel til gennemførelse af krævende biltests inklusive den accelererede holdbarhedstest, hvor bilerne kan gennemføre 480 omgange inden for blot et par uger.
Modificere biler på stedet
Denne test over 10.000 km svarer til 150.000 km under almindelige kørselsforhold, og det giver værdifulde data og feedback fra testkørerne, som kan gives videre til udviklingsingeniørerne. Det nye testcenter giver ingeniørerne mulighed for at evaluere data på stedet og i realtid, så de kan foretage modifikationer, mens testen er i gang.
“Nürburgring er berømt som en af de største udfordringer for enhver bil. Med det dedikerede og permanente testcenter ved banen vil vores ingeniører kunne få maksimal effektivitet ud af de tests, der gennemføres der. KIA modellernes dynamiske præstationer bliver mere og mere vigtige for os – med de nyligt introducerede KIA pro-cee’d GT og cee’d GT som spydspidser, og derfor er det endnu mere afgørende end nogensinde før, at vi får de bedste resultater fra de bedste faciliteter, siger Michael Cole, som er COO, operationel chef, hos Kia Motors Europe.
Kia har europæisk hovedkontor i Frankfurt, mens Hyundai har til huse i Frankfurt-forstaden Offenbach.