Lastbilen, som oftest har danske nummerplader på, kunne godt være den ny TGS fra MAN. Hvor TGX modellen kører overvejende eksport, bliver TGS oftest brugt til lokal- og regionaltransport.

Testbilen, som vi prøvede på Fyn under MAN-karavanen, er en typisk tank-silo trækker – og det skulle da også være et større dansk  bryggeri, der får glæde af bilen efter karavanen.

Vi kørte bilen på såvel motorvej og landevej og med sit ZF TipMatic gear gik det som en leg.

Ekstra var bilen udstyret med sporassistent, som nogle kalder linjevogter eller lane-departure warning. Man kan blive lidt træt at det, men det er en god sikkerhedsforordning. Det samme er bilens aktive fartpilot (afstandsregulering), hvor lastbilen selv holder afstanden til bilerne foran i køen. Endelig var der retarder, så man kan undgå at slide på bremserne.

TGS er smallere
TGS er 10 cm. smallere i hver side, som passer godt til de fynske landsbyer, og det lave gulv betyder lettere ind- og udstigning. Til gengæld er tunnelen lidt højere.

13-liter motoren er den nye Euro 6 generation, hvor det er lykkedes for MAN at holde brændstofforbruget på samme niveau som Euro 5 og EEV modellerne. Euro 6 kræver mere luft, så det forklarer de større kølergrill i fronten.

Büssings løve
Designet giver også bedre aerodynamik. Fabrikken har gjort MAN-bostaverne større og forkromede – ligesom bomærket, Büssings løve, også er blevet forkromet.

Løven stammer for øvrigt fra Fyrst Heinrich der Löwe af Braunschweig (hvor Büssing blev produceret) – man da han grundlagde München i 1100 tallet, er det vel i orden, at MAN også bruger løven, som de jo overtog, da de opkøbte Büssing.

Men ellers er der ikke gjort så meget ud af designet. Alle pengene er nok i denne omgang gået til motorafdelingen.

Euro 6 en langsigtet fordel
Det er fra årsskiftet, at Euro 6 er lovkrav for nye lastbiler – og det koster også i omegnen af 100.000 kroner at vælge den nye teknologi. Men nyeste teknologi giver også mere værdi ved næste salg – og man har så samtidig et bedre og grønnere image.

Men efterbehandlingssystemet vejer 190 kg., som går fra nyttelasten – som dog ikke er så alvorligt i netop en regionalbil.

Bag rattet føler man ingen kørselsmæssig forskel fra Euro 5 til Euro 6, når det gælder umiddelbar trækkraft – men støjniveauet er lavere. Dertil kommer lettere igangsætning ved kryds – også med fuld last – takket været hill-holder (MAN Easystart).

Nyt kommunikations-system
Man sidder komfortabelt i det luftaffjedrede sæde, hvor der også er støtte til lænden og skuldre. Der er tillige klimaanlæg og varme i sæderne.

Interiøret er meget lig forgængerens – med undtagelse af det nye MMT radio/info/bluetooth system midt på instrumentbrættet. Man kan tilkøbe navigation. Der er i øvrigt masser af aflæggeplads.

Faktaboks: Tekniske data MAN TGS.
Motor: 6 cyl. D2676 Common-Rail.
System: Dobbelt turbolader og mellemkøler.
Slagvolumen: 12419 ccm.
Ydelse: 440 hk v. 1.600-1.800 omdr.
Moment: 2.100 Nm. v. 930-1.400 omdr.
Gear: ZF 12 AS TipMatic.
Affjedring: Parabel for/luft bag.
Bremser: Skiver for og bag. ABS. Esc.
Bremseassistent: BrakeMatic.
Førerhus: TGS type LX.
Bagakseludveksling: 2,71.
Motorbremser: EVBec.
Akselafstand: 3.600 mm.
Akselvægt for: 7.100 kg.
Akselvægt bag: 11500 kg.
Totalvægt: 18000 kg.
Bakkehjælp: MAN Easystart.

Leave A Reply