”Du skal holde bilens rat helt roligt, når du kører den over grøften på de kævler, der fungerer som bro – ellers kommer vi ikke over.”

Vi er på ”overlevelsestur” med instruktør Ib Hammer fra Land Rover Experience Center – et offroad center anlagt på det 467 år gamle Tirsbæk gods ved Vejle. Godset er på 414 hektar land- og skovbrug.

Vi har været der før – men hver gang har teamet bag centret fundet nye, spændende mudrede stier og vandløb, der skal forceres.

Kørte over LEGO bro

Anledningen til vores besøg var den danske præsentation af den seneste generation Land Rover Discovery – den femte i rækken. Den nye Discovery blev vist første gang i London sidste efterår – og mange kan måske huske, at den nye bil kørte over en model af London Bridge – bygget af 5,9 millioner LEGO klodser.

Den nye udgave ser måske ikke så rå ud som den fjerde generation, som var meget kantet – men den nye udgave kan faktisk endnu mere end den eller fantastiske forgænger, som jeg stiftede bekendtskab med ved en test i Skotland.

Selv om området dengang var særligt præpareret og meget udfordrende, så er Tirsbæk gods også imponerende. Bortset fra den smalle bro, som lignede et projekt på en spejdertur, så forcerede vi flere dybe vandløb og kørte på stier i dybt mudder eller med vand til køleren.

90 cm vadedybde

Men med en frihøjde på 28,3 cm og en vadedybde på 90 cm og automatisk Terrain Response 2 system klarede vi alle Ib Hammers opgaver uden at skulle trækkes fri. Tidligere skulle chaufføren selv indstille en drejeknap til det underlag, som man befandt sig på – det klarer bilen selv nu.

Bilen kan bevæge sig afsted på listefødder via reduktionsgearet fra 1,5- til 60 km/t gennem det svære terræn eller ned ad bakke. Man kan styre farten via fartpiloten. Farten indstilles på rattet.

Er terrænet mindre udfordrende, kan man køre 80 km/t i 40 mm vand- eller mudderdybde. Er dybden 75 mm må man ned på 50 km/t.

Løfter sig ud af problemer

Man kan selvfølgelig sidde fast – men så kunne vi via luftaffjedringen få testbilen til at løfte sig til ekstra frihøjde. Er det ikke nok, kan chaufføren yderligere hæve bilen. Elektronisk luftaffjedring er dog kun standard på de dyrere udgaver.

Nu er det måske ikke alle købere af denne ekstreme luksusbil, der vil udsætte deres kostbare bil for disse prøvelser på Tirsbæk gods – men meningen er, at Land Rover ejere kan tilmelde sig kurser på stedet for at lære deres avancerede bil bedre at kende.

De fleste ejere har til gengæld brug for at trækker en båd eller en hestetrailer – og her er trailervægten på 3,5 tons. Den nye Discovery har i den forbindelse fået en ny funktion. Ved at bruge et skilt med tre prikker, som monteres forrest på traileren – kan man bakke med sin trailer alene ved at bruge drejehjulet på midter-konsollen. Meget enkelt. Og man følger øvelsen på bilens touchscreen.

504.300 kr. plus moms som Van

Land Rover og Range Rover programmet har altid været solgt godt som gulpladebiler – for der er mange penge at spare, hvis man kan undvære bagsæderne.

Nu koster bilen fra 504.300 kr. plus moms til 822.650 kr. plus moms – i stedet for 710.000- til 1.060.000 kroner på hvide plader. Van salget af den nye bilmodel vil måske ligger mellem 10- og 15 pct.

Tidligere var en Discovery udstyret med to-delt bagdør, så man kunne sidde på bagklappen og skifte til jagttøjet. Den nye model har tophængslet bagdør – men til gængæld en klap, der fældes ned. Så kan man side på de – og endda bruge bagklappen som ly for regnen. Varerummet har god plads til al udstyret med sine 2.500 liter.

500 kg. lettere

At bilen er så agil i felten hænger også sammen med, at Discovery har tabt 500 kg. i forhold til fjerde generation. Bilen er bygget af 85 pct. aluminium og 14 pct. stål plus komposit materialer.

Motorerne kan fås med både diesel og benzin – men ved testen i Vejle var det nok dieselmotorerne, som vi bedst kunne lide i terrænet med deres fine moment. De fås med 180, 250- og 258 hk (sidstnævnte V6 diesel) En V6 benziner med 340 hk findes også.

Sikkerhedsudstyr koster ekstra

Discovery fås med alle de typer sikkerhedssystemer, som man kan begære – men meget skal tilkøbes ekstra. Det gælder således ACC – Adaptive Cruise Control. Og det burde være standard. Det fås i pakken Drive Pro Pack med priser fra 24.100 kr (med fuld afgift).

Standard er dog AEB nødbremsesystem og linjevogter. Det gælder også otte trins automatgear samt Hill Start- og Hill Descend Control. Alle bilerne har også trailer assist system.

Udstyrsmulighederne er dog så omfattende, at man bør gå dem igennem med sin forhandler, så man ikke glemmer noget.

Teknik 3,0L Td6:

Motor: V6 Diesel.
Ydelse: 258 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 600 Nm v. 1.750-2.250 omdr.
Forbrug g/s: 13,9 km/l.
CO2 udslip: 189 g/km.
Topfart: 209 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,1 sek.
Trailervægt: 3,5 tons.
Bremser: Skiver for og bag. esc. ABS.
Vendediameter: 12,7 m (væg).
Rampevinkel (luftaffj): 27,5 grader.
Til/frakørselsvinkler (luftaffj): 34/30 grader.
Fabriksgaranti: 3 år.
Priser Van fra: 504.300 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk