Volvo Trucks introducerer nu I-Shift med krybegear, som er føjet til automatgearkassen. Det giver en ekstraordinær god startevne til lastvogne, der kører med tung last under krævende forhold. Systemet er ret unikt for serieproducerede tunge lastvogne.

Nu er det muligt at tilføje op til to nye krybegear. Det betyder blandt andet, at lastvognen kan sætte i gang fra stilstand og transportere en vogntogsvægt (GCW) på op til 325 ton.

“I-Shift med krybegear giver helt nye muligheder for, at tunge lastvogne med automatgearkasse kan justere hastigheden, når de kører langsomt og i bakgear. Chaufføren kan transportere en tung last uden at skulle bekymre sig om at ende i en situation, der medfører dyre driftsafbrydelser”, siger Peter Hardin, produktchef for FM og FMX hos Volvo Trucks.

Hastighed ned til 0,5 km/t
Med de nye krybegear kan lastvognen køre med hastigheder helt ned til 0,5-2 km/t. Det er en stor hjælp under vanskelig manøvrering i forbindelse med eksempelvis anlægskørsel og vedligeholdelsesopgaver.

“De forbedrede køreegenskaber og startevner med de nye krybegear gør chaufførens arbejde nemmere i vanskeligt terræn, på glatte overflader og med tung last- så som på byggepladser, i grusgrave eller i skoven. Jo tungere transportopgave og jo dårligere overflade eller terræn, desto større glæde får chaufføren af en lastvogn med krybegear”, siger Peter Hardin.

Krybegearene giver også en øget fleksibilitet og bedre brændstoføkonomi, hvilket er en særlig stor fordel for vognmænd, der har transportopgaver på krævende overflader, men også kører på almindelig vej.

Lavere brændstofforbrug
“I-Shift med krybegear gør det muligt at starte fra stilstand i ekstreme situationer. Hvis de kombineres med en bagakseludveksling, der optimerer motorens omdrejningstal ved høje hastigheder, giver det et lavere brændstofforbrug ved motorvejskørsel. Det er en stor fordel for mange vognmænd,” siger Peter Hardin.

Afhængigt af anvendelsesområdet kan I-Shift som nævnt leveres med et eller to fremadgående krybegear – og med eller uden to ekstra bakgear, hvoraf det ene er et krybegear. Bak-krybegearet gør det muligt at bakke meget langsomt. Det er en fordel, når der er behov for præcision ved bakning.

Fakta om I-Shift med krybegear:
I-Shift med krybegear er en videreudvikling af Volvo Trucks’ automatiske I-Shift gearkasse.

Den nye version af I-Shift er specielt udviklet til at give enestående startevne og til kørsel med helt lave hastigheder.

Med I-Shift med krybegear kan der køres med en hastighed helt ned til 0,5-2 km/t, og der kan startes fra stilstand med en vogntogsvægt på op til 325 ton, hvilket er unikt for serieproducerede lastvogne med automatiseret gearskifte.

Gearkassen fås som enten en gearkasse med direkte drev eller med overgear med et eller to udvekslingsforhold for krybegearet. Det er også muligt at specificere to ekstra bakgear, hvoraf det ene er et bakkrybegear.

De lave krybegear er integreret i I-Shift-gearkassen. Adskillige af komponenterne er fremstillet i højstyrkemateriale for at kunne håndtere de høje belastninger. Gearkassen er 12 cm længere end en almindelig I-Shift-enhed. I-Shift med krybegear fås til Volvo Trucks’ 13- og 16-liters motorer i Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.

Udvekslingsforhold, I-Shift med krybegear:
I en gearkasse med ét krybegear er udvekslingsforholdet 19:1 for en gearkasse med direkte drev eller 17:1 for en gearkasse med overgear. (Udvekslingsforholdet for det laveste gear i en almindelig I-Shift-gearkasse med direkte drev er 15:1). I en gearkasse med direkte drev eller overgear og med to krybegear er det laveste udvekslingsforhold 32:1.

Udvekslingsforholdet for det laveste bakkrybegear er 37:1 i en almindelig gearkasse med direkte drev (udvekslingsforholdet er normalt 17:1 for denne gearkasse).

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk