I et såkaldt ”non-paper” fra regeringen fremgår det, at nulemissions-lastbiler både er tilgængelige og til at betale for.

Men det er ikke et billede som vognmandsorganisationen ITD kan genkende.

”En el-lastbil koster i dag over tre gange så meget som en diesel-lastbil, og det er derfor meget få vognmænd, der kan investere i el i dag,” udtaler John A. Skovrup, Bestyrelsesformand i ITD.

Symbolpolitik

Danmark opfordrer EU til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler.

Men al snak om et forbud er på nuværende tidspunkt i bedste fald symbolpolitik og i værste fald skadeligt, er meldingen fra ITD.

”Hvis regeringen vil have grønne lastbiler på vejene, må de først vise, hvordan det bliver attraktivt og sikkert for vognmændene at investere i el.”

Turbo på CO2-krav

Danmark har sammen med Nederlandene, Belgien og Luxembourg opfordret Europa-Kommissionen til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler.

I opfordringen sætter landene ikke årstal på, hvornår de ønsker, at et forbud skal træde i kraft i EU, men fra 2030 vil Danmark og de øvrige lande have skærpet kravene til nye lastbilers CO2-udledning.

De fire lande beder også om, at Kommissionen sætter turbo på de nye CO2-krav til lastbiler, som ventes at komme i 2023.

Ingen grøn plan

ITD mener derfor, at der er tale om tom symbolpolitik, når klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard vil forbyde salg af fossile lastbiler, uden at vise, hvordan man vil sikre, at alternativet til diesel er klar.

”Hvis regeringen rent faktisk ønsker at udfase diesellastbilerne og erstatte dem med el-lastbiler og andre nul-emissionsteknologier, så må de komme med noget bedre end tåget snak om et kommende forbud i EU, siger John A. Skovrup.

Han peger på, at ITD er skeptiske over for forbud, når regeringen slet ikke er klar med en grøn plan for lastbilerne, der kan vise, hvordan branchen og teknologien bliver klar til skiftet.

Håret i postkassen

”For hvis der ikke er et grønt alternativ på den anden side af et forbud, så står både branchen og EU-landene med håret i postkassen,” siger John A. Skovrup.

I stedet efterlyser ITD, at regeringen går i gang med at lægge sporene ud for omstillingen.

”For det afgørende er, at teknologien er klar og prisen er til at betale.”

Vognmænd til gerne skifte

Hele markedet skal med andre ord gøres klar til at understøtte skiftet til ellastbiler, før man kan tale om forbud.

”I ITD kan vi godt se, at skriften på væggen er grøn – og vognmændene vil hellere end gerne investere i el-lastbiler,” siger John A. Skovrup.

Han understreger, at man skal være sikre på at ladeinfrastrukturen er klar, at teknologien kan løfte opgaverne – og at forsyningssikkerheden er i orden først.

”Så vi havde hellere set, at regeringen kom med en klar plan for, hvordan det bliver attraktivt at foretage skiftet til el, og hvordan vi hurtigst kommer derhen,” siger John Skovrup.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk