Range Rover har altid haft en royal aura over sig – og nu er billigste af slagsen, Evoque, her i en ny og billigere udgave. Allerbilligst jo som Van.
Gennem mange år har Land Rover og Range Rover været bestsellere på gule plader, men grundet nye afgiftsregler for godt 10 år siden, er gulpladesalget først nu ved at komme igen – dog ikke som før, hvor over halvdelen af salget var Van’s.
Billigste Range Rover er er lidt royal – i hvert fald, hvis vi ser på den engelske kongefamilies foretrukne fritidskøretøj – og med lanceringen af den nye Range Rover Evoque til lavere indstigningspriser, har det aldrig været billigere at blive royalt kørende.
Billigste firehjulstrækker
Vi har prøvet den billigste firehjulstrækker med 180 hk dieselmaskine, som man kan blive ejer af som Van til beskedne 372.665 kroner plus moms – hvor beskatningsværdien som personbil begynder ved en halv million kroer.
20 procent af Evoque salget forventer importøren kan ende på gule plader – og her er det dansk erhvervsliv, der er målet. 70 pct. af salget er business kunder.
Kundegruppen er bl.a. entreprenører, godsejere, landbrug, dyrlæger og forstfolk, der ofte kommer ude i terrænet, hvor bilen er i en klasse for sig.
Godt vejgreb
Vi kørte i diesel-modellen i nogle dage for nylig – med gode præstationer. Firehjulstræket sikrer godt vejgreb trods den høje SUV karosseriform. Bilen klarer 9,3 sekunder til 100 km/t og topfart på 205 km/t. Gennemsnitsforbruget er opgivet til ca. 15 km/l (WLTP mål).
Bilen er særdeles komfortabel og trods dieselmaskinen har man en hurtig bil med lavt støjniveau lavt – selv ved hurtig acceleration. Bilen fås kun med 9-trins automatgear, som skifter silkeblødt.
Allerede når man tager i dørhåndtaget fornemmes lukses. Som i den store Velar er håndtagene indfældet i karosseriet indtil der låses op – så vipper de ud, og døren kan åbnes.
Luksus-indretning
Testbilen havde lækre lædersæder – og har Touch Pro Duo-system med to store touchscreen skærme inklusive navigation, der dog var lidt svær at vænne sig til.
Hele instrumentpanelet er nydesignet – med læder nederst.
Man kan måske beklage plastbeklædningen øverst mod forruden. Man kan dog bestille med kantsyet læder. I det hele taget er der en alenlang ekstraudstyrs-liste.
2 tons trailervægt
Varerummet er på mere end 1.300 liter – og har fire fastgørelseskroge. Der er også aflæggerum under gulvet. Læssehøjden har vi målt til 770 mm. Der er ingen negativ indvendig læssehøjde, så bilen er let at laste.Testbilen manglede dog en handskerumslås, som er nødvendigt i en Van.
Trailervægten er på 2 tons, hvilket jo er fint til en arbejdsbil, når man skal fragte en lille gravemaskine afsted.
Bagruden er måske lidt smal, men med indbygget kamera kan bakspejlet pludselig blive en monitor, der giver et forbedret udsyn bagude.
Masser af udstyr
I kabinen er der varme i rat (el-indstilleligt) og sæder (med tre indstillingsmuligheder), så komforten er i top. Her skal vi også nævne 2-zone klimaanlæg, glastag (kunne dog ikke åbnes).
Den nye Evoque er 100 procent nyudviklet. Og trods den lavere pris får man meget mere udstyr – og her kan vi nævne 21-tommers fælge, Matrix LED-forlygter, LED signatur-kørelys, tagspoiler, 16-vejs el-sædebetjening og ionisering af kabineluften, der passer til den forbedrede plads.
Range Rover Evoques udvendige mål er næsten uforandrede, men da den er baseret på Land Rovers nye Premium Transverse Architecture med en blanding af materialer, er der mere plads indvendigt end før.
Avanceret undervogn
Den nye Evoque 4×4 har anden generations Active Driveline med Driveline Disconnect for at forbedre effektiviteten og Adaptive Dynamics for at sikre komfort og køreegenskaber.
Terrain Response 2 – en ny teknologi i en Range Rover i fuld størrelse – registrerer automatisk vejoverfladen og justerer opsætningen, mens Evoque nu kan køre igennem op til 600 mm vand (tidligere 500 mm).
Man kan vælge imellem kørsel i mudder, sand, komfort, auto, eco samt græs/sne/grus. Bilen er særdeles kapabel til of-road kørsel. Vi prøvede kun let terræn denne gang, men vi har tidligere prøvet Terrain Response systemet i voldsomt terræn i både Danmark og i Skotland – og der skal meget til at bilen giver op.
Kunstig intelligens
Den nye Range Rover Evoque er også verdens første med Ground View-teknologi, der gør motorhjelmen usynlig ved at lægge kamerabilleder på den øverste touchscreen, så føreren får et 180 graders billede af, hvad der sker under bilens front.
Evoque er den første Land Rover med Smart Settings, der benytter sig af algoritmer med kunstig intelligens, for at lære førerens præferencer at kende, og fungerer som en indbygget butler.
Ud over sæde-, musik- og klimaindstillinger kan Evoque også styre ratindstillingerne for at sikre maksimal komfort.
–
Fakta Range Rover Evoque AWD Diesel First Edition:
Motor: 4 cyl. turbodiesel. 16V.
Slagvolumen: 1.999 ccm.
Ydelse: 180 hk v. 2.400 omdr.
Moment: 430 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Topfart: 205 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,5 sek.
Gear: 9 trins aut.
Dæk: Pirelli Scorpion 245/45 R21 m+s.
Bremser: vent. skiver for. Skiver bag.
Trailervægt: 2 tons.
Varerum: ca. 1.300 liter.
Egenvægt/totalvægt: 1.891/2.490 kg. (fabrik).
Læssehøjde: 770 mm.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris ekskl. moms: 372.665 kroner.