Dacia Duster 4×4 er én af de billigste firehjulstrukne biler, man kan anskaffe sig – og sammenholdt med, at den 115 hestes turbodieselmotor i denne test er gennemprøvet teknik fra moderselskabet Renault og off-road systemet er lige så gennemprøvet fra alliancepartner Nissan.

Bilen er i nyeste udgave fra 2018 væsentligt forbedret, når det gælder kvalitet – alligevel har salget af bilen på gule nummerplader været nedadgående lige siden. Med 137 enheder solgt i 2018 og 91 i 2019. I årets fire første måneder er der solgt 18 mod 30 i samme periode i fjor.

Krisen bremser bilsalg

Corona krisen har sat meget bilsalg på pause, men hvis der skal spares på budgettet i firmaet, så er en Duster Van er billig investering til priser eksklusive moms på 99.100 kroner – og for den firehjulstrukne udgave, som vi her har prøvet 146.000 kroner plus moms. Man kan ikke få den benzindrevne model med firehjulstræk herhjemme.

Men vælger man Duster, kan ikke ret meget gå galt. Og så er der tre års fabriksgaranti. Duster er en ganske ærlig bil – men stadig på et sikkerhedsniveau, som indebærer, at bilen ikke fås med adaptiv fartpilot – kun normalt fartpilot og fartbegrænser. Der er dog nødbremsesystem.

Fin i terrænet

Så det er måske ikke nyeste teknologi, som man finder i mange andre og dyrere firehjulstrækkere – men det virker, kan vi fortælle efter både have forceret en jysk grusgrav og et marmorbrud i Grækenland med bilen.

Systemet er enkelt – med en drejeknap, hvor man væler imellem tohjulstræk og ”Auto”, hvor den selv vælger – samt 4×4 med spærredifferentiale. Er man til offroad er til- og frakørselsvinklerne 30- og 34 pct, og rampevinklen er på 21 pct. Frihøjden er på 210 mm, så bilen er ret højbenet.

Bedre stabilitet

Den seneste Duster 4×4 er også forbedret med bl.a. en mere avanceret affjedring, der sikrer bedre stabilitet og kontrol i terrænet såvel som på landevejen – nævnes skal også nyt styretøj, men man mærker fortsat ujævnhederne i vejbanen.

Testbilen havde ikke de standardmonterede 17 tommer alufælge monteret, men alufælge med 16 tommer vinterdæk, så der var lidt dækstøj.

Så sporty kunne man ikke kalde bilen. Den høje SUV krængede i hurtige sving, men bilen var nem at køre i – men der var dog lidt problemer med at finde koblingspunktet ved igangsætning.

Bedre materialer

Udover de forbedrede materialer i kabinen i forhold til forgængeren – er der i topmodellen Prestige bedre støtte i sæderne med armlæn og lændestøtte-indstilling, men ikke trinløs rygindstilling.
Der er læderrat og nyt elektrisk og fartafhængigt elektrisk styretøj samt bedre udstyr.

Udstyret omfatter bl.a. p-sensor med bakkamera, fartpilot, fartbegrænser, hill start assist, descend control, antispin system – og el-sidespejle, tagræling, tonede ruder, forkromede sidespejle. Rattet kan indstilles i to retninger og der er varme i forsæderne.

Testbilens Prestigeudstyr omfatter bl.a. City Pakke og Design Pakke – og førstnævnte tæller navigation, p-sensorer bag og bakkamera. Bilens touch-screen er dog ret lille. Samtidig har man opdateret bilen, så man kan få ny alu-tagræling, alu-bundplader for og bag – samt LED signatur-kørelys.

Bedre isolering

Støjniveauet er lavere end før – faktisk sænket med fire decibel ifølge fabrikken, og det betyder en masse for komforten. Her spiller ekstra isolering ind. Dørene og bagklappen virker fortsat lidt blikkede.

Bilen er temmelig højgearet, så man skal skifte en del gear, men den er ekstra god på langture på motorvejen. Standard er stop/start teknologi og ECO knap for mere økonomisk kørsel. Den klarer 17,9 km/l efter seneste WLTP forbrugsnorm.

Den trækker rent fra cirka 1.800 omdrejninger – det vil sige fra over 70 km/t i sjette gear. I femte gear er det fra 50 km/t. så ofte vælges man fjerde gear i byen for at have lidt trækkraft. Gearskiftet er lidt kantet at arbejde med.

1.500 kg trailervægt

Som varebil er der cirka 1.400 liter varerum – og læssekanten er på 77 cm. Der er ikke handskerumslås – og man savner lidt mere aflæggeplads.

Der er en trailervægt på 1.500 kg. Vi skal nævne to fastgørelseskroge i varerummet og skuffe under passagersædet.

Bilens kabinen virker meget smal, så man sidder tæt. Der er to kopholdere, men der er ikke flaskeholdere i dørene.

Faktaboks Dacia Duster dCi diesel 4×4 Van:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 110 hk
Moment: 260 Nm v. 1.750 omdr.
Køreklar vægt: 1.378 kg.
Acc. 0-100 km/t: 11,9 sek.
Trækkraft: Fra 1.600 omdr.
Topfart: 171 km/t.
Forbrugssnit WLTP: 17,9 km/l.
CO2 udledning: 147 g/km.
Gearkasse: Manuel. 6 trin.
Til/fra-kørselsvinkler: 30- og 34 pct.
Rampevinkel: 21 pct.
Frihøjde: 210 mm
Garanti: 3 år/100.000 km.
Varerum: 1.400 liter.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Læssehøjde: 77 cm.
Dæk testbil: Bridgestone Dueler Sport 215/60 R16.
Pris Duster 4×4 Prestige: Fra 146.148 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk