Nu kan de elektriske udgaver af PSA-varebilerne Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Opel Vivaro snart bestilles – med levering formentlig sidst på året – og de følges formentlig snart op af den fjerde varebil i firkløveret – Toyota Proace.

PSA-udgaverne skulle have haft premiere på Commercial Vehicle Show i Birmingham for godt en uge siden, men messen blev aflyst på grund af Corona pandemien.

Minibus-udgaverne af bilerne vil formentlig blive lanceret samtidig.

Op til 330 km rækkevidde

Kapaciteten i litium ion batterierne er henholdsvis på 50- og 75 kWh, som skulle give varebilen en rækkevidde på henholdsvis 230- og 330 kilometer efter WLTP metoden. Det betyder 18 eller 27 moduler. Vægten er 345 eller 500 kg.

Bilerne er udstyret med en 100 kW elektromotor, der sikrer 260 Nm drejningsmoment. Topfarten angives til 130 km/t.

PSA bilerne med 50 kWh batteri kan lade 80 pct. af batterierne på 30 minutter – med 75 kWh tager det 45 minutter.

Stjæler ikke plads i varerummet

Batterierne er placeret i bunden af bilen – og skulle ikke tage plads op i varerummet i forhold til dieselmodellen. Batteriernes betyder, at nyttelasten er på 1.275 kg i stedet for 1.405 kg. Bilen trækker en trailer på op til 1.000 kg.

Batterierne køles af bilens normale kølesystem. Der bydes på otte års garanti eller 160.000 km.
PSA kan levere en 100 kW hurtiglader med i købet. Bilen lader standard med 7,4 kW i vekselstrøm-system – som option med 11 kW.

Bilerne fås i tre længder mellem 4,6- og 5,3 meter og tilsvarende varerumsvolumen på mllem 4,6- og 6,6 kubikmeter. Der kan vælges imellem kassevogne, pick-up (ladbil) eller kombi med bagsæde. Dertil en chassisudgave til opbyggere.

Masser af sikkerhed

På sikkerhedsfronten er der nødbremse-system, linjevogter, head-up display, skiltegenkendelse, træthedsalarm. adaptiv fartpilot, fartbegrænser, 7 tommer touch-screen med navigation – og 180 grader bakkamera, hvor billederne vises på skærmen.

Dertil Apple CarPlay og Android Auto – samt en app-løsning, som er forbundet med ens mobiltelefon. Her kan man finde ladepunkter. Der skulle være 140.000 af dem i Europa – samt se, hvor meget strøm, der er tilbage på bilen.

Cirka 300.000 kr. fra fabrik

Fabrikken angiver en cirka-pris på 300.000 kroner – 40.000 Euro – men priser i Danmark kender vi ikke.

I 2021 kommer også de elektriske udgaver af de mindre PSA varebiler Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo – samt Toyota Proace City.

Seneste rygter vil sige, at det nye koncern-samarbejde mellem PSA og Fiat også skulle give grundlag for en femte varebil i serien, som så nok stadig skal hedde Doblò.

Samarbejde

I forvejen arbejder PSA og Fiat sammen om produktionen af Peugeot Boxer, Citroën Jumper og Fiat Ducato – de bygges alle af Fiat i det østlige Italien. Derimod bygges mellem-modellen Fiat Talento p.t. af Renault i Frankrig.

Med den tiltagende aktivitet omkring elektriske varebiler, udvides antallet af el-varebiler betragteligt. Det er også nødvendigt, når man ser på stigningen i online salg og levering i bycentre – også kaldet ”Last Mile.”

Corona pandemien har også betydet, at mange flere køber deres varer på nettet – ofte til hurtig levering på privatadressen. Det betyder øget behov for emissionsfrie køretøjer.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk