Næste år kommer Toyotas største SUV hybridbil kaldet Highlander til Danmark – en bil, der ligger over RAV-4 i størrelse.
Bilen bygges på Princeton fabrikken i Indiana i USA og har bl.a. samme platform som personbilen Camry. Den cirka to tons tunge Highlander er bygget på Toyotas nye TNGA-baserede K-platform.
Den nye platform giver med hybriddrivlinen god brændstoføkonomi, lave emissioner og et intelligent firehjultstræk – og mulighed for at trække en påhængsvogn på op til 2.000 kg. Det er den hidtil højeste trækevne for en hybridbil i Toyotas modelprogram.
I USA også med 3,5-liter V6 benzin
Bilen er populær i USA og solgte 245.000 enheder i 2018 – de fleste dog i 3,5 liter V6 udgave. Salget af 2,5-liter hybridudgaver var i 2017 på 17.000 enheder i USA.
Men det var den forrige model. Highlander modellen kom første gang i 2000.
Den nye Highlander blev vist første gang i 2019 – på bilmessen i New York. Highlander i Europa vil udelukkende blive introduceret med hybridmotor. Bilen bliver en overbygning på de mange andre Toyota hybrid SUV modeller: RAV4, C-HR og Yaris Cross.
23 år med Toyota hybrid
Den støt stigende interesse for de højere SUV’er gør, at Toyota nu vælger at introducere Highlander i Danmark.
Det er 23 år siden, at Toyota introducerede verdens første masseproducerede hybridbil, Prius.
I dag er der solgt over 15 millioner hybridbiler senere og nu med fjerde generation hybridteknologi i bilerne.
1.900 liter varerum
Highlander måler 4.950 mm i længden og akselafstanden er 2.850 mm. Designmæssigt er Highlander i familie med Toyotas nyeste SUV’er.
Som Van rummer varerummet ca. 1.900 liter – og der er også plads til opbevaring under gulvet. Bagklappen er eldrevet.
Den nye Highlander fås med en 12,3 tommer stor multimedieskærm med satellitnavigation, Apple CarPlay og Android Auto, head-up display i farver, trådløs opladning af smartphone, indbygget sædeventilation og kamerabaseret digitalt bakspejl.
Elmotorer ved forhjulene
Det er udelukkende muligt at købe Highlander med hybridmotor i Europa – herunder også i Danmark. Der er tale om en 2.5-liters benzinmotor med separate elmotorer både ved forhjulene og baghjulene, der er med til at levere det intelligente firehjulstræk – og et kraftfuldt hybridbatteri.
Hybridmotoren yder 244 hestekræfter og de foreløbige, men endnu ikke endeligt typegodkendte forbrugstal, ligger på gennemsnitligt 15,2 km/l ved blandet kørsel og med en CO2-udledning på 146 g/km efter den nyeste WLTP-målemetode.
Der er fire køreindstillinger til Highlander i form af ECO, NORMAL, SPORT og TRAIL. Alle fire køreindstillinger fungerer også, når man på en særskilt knap har valgt, at bilen skal køre på el.
Adaptiv fartpilot og nødbremse
Toyota Safety Sense-pakken, der er standard i alle udgave af den nye Highlander, indeholder bl.a. automatisk nødbremse med aktiv styreassistent og med registrering af biler og fodgængere både dag og nat samt af cyklister om dagen.
Derudover virker den adaptive fartpilot med køfunktion allerede fra 0 km/t. og op til bilens maksimale hastighed på 180 km/t., mens vejskiltegenkendelse, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlys også øger sikkerheden bag rattet.