Scanias nye 520 hestes V8 motor er udviklet efter en opfindelse fra 50’erne – for at gøre motoren så moderne som overhovedet muligt.

Denne i dag mindste V8 motor fra Scania – og 500 V8 før den – har i årevis været den mest solgte V8’er herhjemme.

Nu har ingeniørerne i Södertälje så været i laboratoriet igen for at gøre motoren endnu mere moderne og økonomisk – og mere konkurrencedygtig. Men de har også været i historiebøgerne.

Ralph Millers opfindelse

De har nemlig anvendt en metode, som den amerikanske ingeniør Ralph Miller opfandt i 50’erne – som logisk nok kaldes Miller cyklus.

Her er tale om brug af en knastaksel, som har en anden profil end normalt, og som holder indsugningsventilerne længere åbne.

Det betyder, at motoren får mindre luft – og igen at motoren holder en højere arbejdstemperatur, som passer til anvendelsen af Scanias rene SCR teknologi.

Kun med 40 tons

Vi har prøvet den nye teknologi i den helt nye Scania generation – dog kun med 40 tons totalvægt fordi testbilen, der er en del af presse-testflåden fra Södertälje, også skal testes ude i Europa.

Sidst vi prøvede Scanias 520 hk V8’er var i 2014, hvor det var en dansk udgave med 53 tons totalvægt. Men turen nu var næsten den samme som dengang – fra Ishøj til Bårse via motorvejen og retur ad den gamle hovedvej til Rønnede og så på motorvej til Ishøj.

Der var dog den forskel, at de 13 tons, som var ekstra på ladet for fire år siden, betød, at motoren skiftede imellem 12.- og 10. gear på bakkerne – nu blev vi i 12. gear hele tiden i testbilen, som var en 4×2 eksporttrækker. En indenrigsbil med op til 56 tons ville nok skifte mellem gearene som dengang.

Højstyrkestål er lettere

Men – man skal også tænke på, at den nye Next Generation hytte med brug af højstyrkestål er lettere end den gamle hytte.

Ihvertfald brugte vi 28,4 liter diesel på den 129 km lange rute – eller kørte med et gennemsnit på 4,5 km/l.

Vores co-driver Mikael Jederud fra Scania havde hentet testbilen i Tyskland og havde på sin 968 kilometer tur fra Koblenz til Ishøj opnået et gennemsnit primært på motorvej på 4,8 km/l.

7-10 pct. mere økonomisk

Men på vores langt kortere rute havde vi både en del rundkørsler og skulle slås med en langsomt-kørende traktor på landevejsdelen, der var på i alt 15,6 km.

Samlet viser tests, at den nye 520 V8 er 7-10 pct. mere økonomisk end forgængeren med EGR/SCR teknologi – men med samme motorblok.

Men i dag er der mindre friktion i motoren – samt højere kompression. Dertil mere avancerede termostater i forbindelse med oliekølesystemet.

Ny motorteknologi

Den nye generation Scania er samtidig meget lydløs, og man bemærker knap nok op- og nedgearinger i den automatiserede Opticruise gearkasse.

Det skyldes bl.a., at der i den nye generation anvendes en bremse på bundgearsakslen i stedet for syncromesh-ringe, hvilket har halveret gearskiftetiden således, at turbotrykket ikke falder nævneværdigt under gearskift.

I EcoRoll mode i 12. gear var omdrejningerne helt nede på 850.

GPS data til at styre gearvalg

Bilens Active Prediction Cruise Control betyder, at bilen selv finder det rette gear ved hjælp af GPS-data, der læser vejen tre km frem og tilpasser hastighed og gearskift derefter.

Her skal nævnes Scanias ACC med den nye Full Speed Range (FSR), hvor bilen fortsat holder en valgt afstand til bilen foran – men hvor bilen ved f.eks. et stop går i stop/start mode – men fortsat med ACC aktiv.

Men man skal huske ikke at røre bremsepedalenNår bilen foran kører igen, så starter man også selv igen. Systemet er integreret i den nye elektro-pneumatiske håndbremse. Håndbremsen aktiveres også, hvis man tager selen af – eller åbner døren.

Større touchscreen

Desuden havde bilen linjevogter (Lane Departure Warning). Nyt er også træthedssignal, hvor en kaffekop kommer til syne i display’et når en pause anbefales. Og så er bilens navigations-skærm blevet større – og der er kommet flere USB-stik. Der er fortsat masser af aflæggeplads i kabinen.

I Next Generation Scania er A-stolpen gennem stærkere ståltyper gjort en del smallere. Dertil kommer, at selve førerpositionen er rykket 65 mm frem og 20 mm til venstre.

Det giver det bedre overblik, bedre udsyn ved rattet og Scania’s udviklingsafdeling har fundet frem til, at det også giver bedre kontrol over lastbilen. Dermed øges sikkerhed samtidig med, at der bliver bedre plads i kabinen.

Bedre affjedring

De nye Scania lastbiler er også mere letkørte – og et stort plus er tillige de forbedrede køreegenskaber, som skyldes mere velafstemt affjedring, som optager ujævnheder bedre end tidligere.

Nævnes skal også den forbedrede aerodynamik.

Vi skal – som ved vores andre tests af next Generation Scania – nævne, at alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene.

Til syv-akslede vogntog

Kun speedpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet – det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.

”Der er næppe tvivl om at Scania’s 520 hestes V8 fortsat vil være yderst populær ikke mindst med 7-akslede vogntog eller Norden-kørsel,” siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark .

Fakta – Scania R 520 V8 6×2:
Motor: DC16, V8.
Turbo: Fast turbogeometri.
Cylindre: 90 grader V8.
Miljø: Euro 6, ren SCR.
Teknik: XPI indsprøjtning.
Ydelse: 520 hk v. 1.900 omdrejn.
Moment: 2.700 Nm v. 1.000-1.300 omdrejn.
Gear: 12+2 trin – med Opticruise. Hill hold.
Totalvægt: ca. 40 tons.
Førerhus: CR 20H.
Affjedring: Parabel for/luft bag.
Lys: Fuld LED lys.
Bremser: ABS, EBS, ESP (esc).
Retarder: R4100D.
Dæk: Michelin 315/70 R 22,5.
Akselafstand: 3.750 mm.
Testlængde: 129 km.
Forbrug g/s: 4,2 km/l.
Gennemsnitsfart: 61 km/t.
AdBlue tank: 47 liter.
Brændstoftank: 400 liter.
Udstyr: Premium.
Anden sikkerhed: Sideairbag til fører og regnsensor.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk