(ATHEN)

I aftes delte Ford og Volkswagen prisen International Pick-up Award 2024 for de nyeste udgaver af Ford Ranger og Volkswagen Amarok.

Ford og Volkswagen har i tæt samarbejde udviklet hver deres nye pick-up – Ranger og Amarok. Men selv om de to biler deler både chassis og motorer, så opleves bilerne vidt forskellige.

Vi satte de to biler med stævne i et uvejsomt terræn i Grækenland – en times kørsel fra Athen – hvor hver af de to koncerner stillede med en lang række af de nye køretøjer i forskellige udgaver.

Sin egen DNA

Volkswagen har sikret deres egen DNA, som bl.a. betyder en mere hård affjedring, som passer til tysk kørestil, mens Ford med udbredelse i hele verden har udviklet til enhver kundes behov.

Det betyder seks udgaver af Ranger, som Ford importører så kan vælge. I Danmark findes to udgaver p.t. – den hvasse Raptor med en rally-undervogn og V6 benzinmotor – samt en Wildtrack med V6 dieselmotor.

Motoren er en gammel kending, der går tilbage til et samarbejde med Peugeot for 25 år siden – og senest brugt til Fords tidligere mærker Jaguar og Land-Rover i 2006.

To i Ford – tre i VW

I dag selvfølgelig behørigt tillempet nytidens miljøkrav – og med 240 hk under hjælmen og 600 Nm ved 1.750-2.250 omdrejninger, er der masser af overskudskraft – og tilmed en herlig lyd.

V6 diesel-motoren, som onde tunger påstår Ford har valgt for at tilfredsstille Volkswagen, er i Ranger kun at finde i to modeller – Wildtrack og luksusudgaven Platinum

Men Ford har også udviklet en basis XL og XLT udgave med 4-cylindret diesel – som er den kendte 2-liter bi-turbo maskine fra den tidligere udgave.

Wildtrak X og Tremor

Men ikke nok med det, så blev der også præsenteret to hard core off road udgaver med valgt mellem syv opsætninger af undervognen til underlaget – og en affjedring, som kun overgås i Raptor.

De to biler, som har tilnavnene Wildtrack X og Tremor, klarer også en nyttelast på 1.200 kg. og en trailervægt på 3,5 tons.

Forskellen mellem bilerne er, at Wildtrak er mere sofistikeret. Af man ikke bruger V6 diesel her, er fordi bilerne ville blive for tunge – og det ville gå ud over nyttelast og trailervægt.

Trail Turn Assist

Til gengæld har Wildtrak X og Tremor en masse udstyr, som de andre ikke har – bl.a. justerbare tagbøjler, stikkontakt ved ladet og plads i til at fastgøre skruetvinger i bagklappen.

Men da de er bygget på de tidligere XL modeller, har de ikke nøglefri start – men gammeldags startnøgle.

Spændende er en justerbar opsætning udviklet med Bilstein, som hedder Trail Turn Assist, der gør det lettere at manøvrere i terrænet. Systemet findes også i den amerikanske Ford Bronco. Det kræver dog træning at indstille systemet på skærmen.

Til landevejen

Volkswagen har til gengæld tre modeller med V6-diesel udgaven – nemlig Style, Panamericana og Aventura, hvor Style er indgangsmodeller og Panamericana en udstyrsudgave.

ventura er topmodellen med 21 tommer – og måske mest (som Raptor Platinum) tænkt som en bil til at trække båd- og hestetraileren.

Det er de andre modeller, som er de ægte arbejdsheste – til terrænet og til kørsel med trailer og gravemaskine.

Fjernede udstyr

Samarbejdet mellem Ford og Volkswagen betyder, at Volkswagen har måttet skære ned på nogle af de egenskaber, som Amarok tidligere havde – eksempelvis personligt udstyr som flere lag fjedre til hårdt arbejde.

Den tidligere 8-trins automatkasse – som ellers var meget rolig at arbejde med – er udskiftet til fordel for Fords amerikanske 10-trins gearkasse, som skifter op og ned mellem gearene.

Den tidligere V6 TDI maskine var også lidt kraftigere og havde en bedre drejningsmoment end den nye Amarok.

Kvalitetsforskel

Og selv om Volkswagen har brugt mange år under udviklingsarbejdet til at tilrette Fords nye Ranger til en Amarok, så er kvaliteten ikke helt på niveau med forgængeren.

Men samarbejde i bilbranchen er nødvendigt i disse år, så vi kan som nævnt nok takke Volkswagen for, at der kom en V6 dieselmotor på banen. For en Amarok har om nogen været en arbejdshest fra den første Amarok.

Vi har herhjemme allerede prøvet Amarok V6 med fuld last – og den klarer trods alt jobbet godt. Lyden er i hvert fald frækkere end i den gamle TDI maskine.

Amarok eller Ranger

Hvilken skal man så vælge – det må pris og ens personlige smag afgøre. Men generelt lærer man hurtigere at betjene Amarok’en – bortset fra klimaanlægget, som er gammeldags knapper hos Ford – kabinen er mere luksuspræget end Ranger, der har mere hård plast.

Der er mulighed for Trailer Assist hos Ford og små trinbrætter bagest til at komme lettere op på ladet i Ranger – og elektrisk rulle-jalousi over ladet.

Begge biler har en drejeknap til at vælge opsætning – 2H til baghjulstræk, 4A for automatik, 4H for spær med fast 50/50 kraftfordeling for og bag – og 4L med reduktionsgear.

Amarok enklest

Sprær på bagakslen tilkobles på Amarok via en knap på instrumentbrættet, mens man i Ranger skal tilkoble det ved at blade i menuerne på skærmen.

Så her er det Amarok, der letter arbejdet i terrænet.

I 4L er det neturligvis tungest at styre bilen. Men generelt er begge biler letkørte under de fleste forhold.

To biler – én fabrik

Bortset fra den barske Raptor, har vi endnu kun kørt Amarok’en herhjemme, så hvilket udstyr Ford vælger at gøre standard på Ranger, må tiden vise.

Men det er et flot stykke arbejde de to koncerner har præsteret – at samle to populære bilmodeller til én produktionsgang på Fords sydafrikanske fabrik i Silverton – og så alligevel bevare fabrikkernes DNA.

Faktaboks teknik (fabrikstal):
Motor: V6 turbodiesel.
Slagvolumen: 3 liter.
Ydelse: 240 hk v. 3.250 omdr.
Moment: 600 Nm v. 1.750 omdr.
Gear: 10 trins aut. m. manuel betjening.
Topfart: 190 km/t.
Acc 0-100 km/t: 9,5 sek.
Forbrug snit: 9,7 km/t (VW)/9,9 km/l (Ford)
CO2 udslip: 274 g/km (VWW/267 g/km (Ford).
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Dæk: 255/65R18.endediameter: 13,4 m.
Frihøjde: 237 mm (VW)/ 235 mm (Ford)
Vadedybde: 800 mm.
Trailervægt: 3,5 tons.
Egenvægt: 2.442 kg (VW)/2.390 kg (Ford).
Lasteevne: 748 kg (VW)/ 750 kg (Ford).
Pris VW Amarok Style 3,0 V6 diesel: 399.995 kr. ekskl. moms.
Pris Ford Ranger Wildtrak 3,0 V6 diesel: 398.057 kr. ekskl. moms.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk