Daimler investerer de nærmeste år 2,3 mia. kroner til udvidelse af fabrikken i Düsseldorf, hvor der i dag produceres Mercedes-Benz Sprinter varebiler. Det skriver det tyske nyhedssite Automobilwoche.
Koncernen vil modernisere fabrikken på alle punkter – inklusive samling, lakering og montage. Fabrikken er planlagt til at være kompetence-centrum for alle Sprinter produktionssteder i verden for næste generation Sprinter.
Det betyder dog også, at Daimler må afskedige 650 medarbejdere af de i dag 6.500 medarbejdere. De fleste afskedigelser vil ske efter frivillige aftrædelser og naturlig afgang – frem til slutningen af 2020.
VW flytter Crafter produktion
Med til historien hører måske også, at samarbejdspartner VW i dag får sin VW Crafter bygget hos Mercedes-Benz. Den skal fremover bygges i en ny udgave på en ny VW-fabrik i det østlige Tyskland.
Daimler har i øvrigt også tidligere meddelt, at man vil gå i gang med at opføre i ny Sprinter fabrik i USA – og det skabte røre blandt de tyske fabriksarbejdere, der ifølge Automobilwoche, frygtede for konsekvenserne.
Men chefen for Mercedes-Benz Vans, Volker Mornhinweg, understreger, at koncernens politik er at færdigbygge deres varebiler så som Sprinter og tilsvarende Vito, lokalt rundt om på jorden.
Mere lokal produktion
Sprinter salget er stigende – og produktionen skal ske i flere områder med vækst – men også lokalt i Tyskland. Daimler vil samtidig investere kraftigt i nye varebilsprodukter.
Fabrikken i Düsseldorf får en central rolle i udviklingsarbejdet af nye Sprinter udgaver. Det gælder også områder som produktion, kvalitet, logistik og udvikling. Alle kommende prototype-modeller skal også gøres færdige på fabrikken. Fabrikken får også mere ergonomisk udførte arbejdspladser.
Daimler vil i sine bestræbelser på at modernisere produktionen også være i tæt samarbejde med underleverandører.
I forbindelse med udviklingen af den næste Sprinter, bliver et tilsvarende produktionsanlæg opført i NAFTA regionen ( North American Free Trade Agreement).
Van of the i 1995
Den første Sprinter så dagens lys i 1995 og blev valgt til Van of the Year i Europa samme år. Prisen blev også givet til anden generation i 2007.
Til dato er der produceret 2,5 mio. enheder. På fabrikken i Düsseldorf bygges årligt 150.000 varebiler. Fabrikken i Ludwigsfelde nær Berlin har bygget Sprinter sideløbende siden 2006. Her bygger cirka 2.000 medarbejdere årligt 50.000 enheder af chassisudgaven.
I dag produceres Sprinter også i González Catan (Argentina), Fuzhou (Kina) samt i Nizhny Novgorod (Rusland).