Efter flere års venten på fornuftige yen-kurser, indleder Nellemann koncernen nu importen af japanske Isuzu pick-up modeller, der bl.a. bygges på Isuzus fabrik i Thailand.
”Vi er tæt på en aftale, sagde direktør Jacob Nellemann, da vi mødte ham på IAA biludstillingen i Frankfurt sidste efterår.
Nellemann-koncernen er en af de kendteste bilimport-selskaber i Danmark med Fisker elbiler, Aston Martin sportsvogne– og ikke mindst familie- og jobbilmærket Kia som det mest udbredte mærke. Desuden har man flere detailforretninger med bl.a. Fiat og Ford.
Også nye forhandlere
Distributionen af Isuzu vil blive varetaget af bådenuværende og nye forhandlere. Nellemann har mange års erfaring med salg af erhvervskøretøjer – og kender markedet, når det ye mærke skal i gang.
Nellemann og Isuzu ønsker at opbygge et stærkt fokuseret forhandlernetværk med fokus på pick-up køretøjer. Man overvejer fortsat at importere Isuzus mindre lastbiler. Isuzu har i mange år været verdens største producent af dieselmotorer.
Isuzu er meget stærke i bl.a. Irland og Storbritannien – men D-Max modellen fra Isuzu ligger højt oppe på salgslisterne er erhvervskøretøjer i både Norge og Sverige.
Toer ved Pick Uo of the Year
VOTY.dk har ved flere lejligheder prøvet D-Max – senest i 2012 på Milbrook testbanen i England og ved vores egen test i skovområder nær Värnamo i Sverige.
Bilen klarede sig godt ved begge arrangementer. Den kører fremragende – og var nok den samlet bedste af bilerne i terrænkørsel.
I forbindelse med den internationale Pick-Up of the Year 2013 blev den slået af Ford Ranger, der havde en bedre all-round status ifølge de 24 jurymedlemmer. Af 106 mulige point fik Ford’en 47- og Isuzu D-Max 29 point på andenpladsen.
Klar i sensommeren
De første D-Max modeller forventes at lande i Danmark i sensommeren i år. Hvis prisen bliver fornuftig – og det er Nellemann gruppen gode til at skaffe – får man en fremragende arbejdshest. Den er virkelig godt skruet sammen.
”Vi tror i høj grad på Isuzu’s succes i Danmark. De nye pickups, som vi kommer til at præsentere, er bygget som en lastbil, hvilket giver dem en enorm styrke og solide egenskaber. Som den eneste pickup på markedet kan vi f.eks. tilbyde 3500 kg på trækkrogen. Dette, sammenholdt med bilernes overlegne diesel-teknologi, gør at vi ser meget frem til at genintroducere mærket i Danmark,” siger Mogens Lindahl-Jessen fra Nellemann koncernen
Nellemann er et af Danmarks ældste bilhuse. Med mere end 100 år på bagen har koncernen et stort erfaringsgrundlag inden for distribution og salg. Koncernen har i dag over 200 medarbejdere og har bilhuse i København, Roskilde, Odense og Århus.
Japans ældste varebilmærke
Nellemann forhandler en lang række mærker inden for både personbiler og erhvervsbiler.
”Isuzu blev grundlagt i 1916 og er dermed den ældste producent af varebiler i Japan. Gennem sin kompromisløse tilgang til tingene har Isuzu formået at gøre sit brand verdensomspændende, og de sikre, økonomiske og miljøvenlige varebiler fås nu i 100 lande, deriblandt snart igen også i Danmark,” siger Mogens Lindahl-Jessen.
Isuzu blev solgt i Danmark i slutningen af 70’erne og begyndelsen af 80’erne gennem Opel forhandlere. Blandt andet pick-up modellen KB 41 og senere den ægte off road’er Trooper. Isuzu byggede også den senere Opel Frontera for General Motors.
Fakta: Isuzu D-Max 2013:
Motor: 4 cyl. 2,5 liter.
Ydelse: 163 hk v. 3,600 omdrejn.
Moment: 400 Nm v. 1.400-2.000 omdrejn.
Træk: 4×4 med reduktionsgear/spær.
Nyttelast: 1.072 kg.
Vadedybde: 600 mm.
Vendediameter: 12,2 m.
Trailervægt: 3.500 kg.