(TORINO)
Senere i år lanceres en opdateret udgave af Iveco Daily, som designmæssigt er den største ændring siden Daily udgaven, der blev lanceret i 2014. Bilen kan bestilles i maj, men kan formentlig først leveres efter sommerferien.
Iveco Daily blev ”Van of the Year” I 2015 i en helt ny generation – og igen I 2018 med samme bil i ”Blue Power” udgave med flere grønne udgaver – så som RDE, som allerede opfylde miljøkrav, som kommer i 2020, længere rækkevidde i el udgaven og gasudgave med automatgear.
Gas- og elbilen sælger godt i resten af Norden – og RDE udgaven er noget dyrere end de øvrige udgaver, så prisen har ikke afstedkommet store salgsstigninger i Danmark. Det det var en bil, som sendte de rigtige signaler til en grønnere verden – men designmæssigt en videreførsel.
Kraftig facelift
Nu hviler italienerne åbenbart ikke på laurbærrene, så til modelår 2019 er man nu klar med en virkelig opdateret Daily. Men igen er facelift – om end et kraftigt af slagsen.
Først og fremmest er der tale om en stærkt forbedret samlekvalitet er vores opfattelse efter at have prøvet bilen i en god times tid i omegnen omkring Torino.
Topmodel med bedre moment
Motorerne er de samme – bortset fra en opdateret 210 hk motor med dobbelt turbo i 3-liter topudgaven. Momentet er øget til 470 Nm, som giver bedre trækkraft – en fordel, hvis man kører med tungt læs og trailer. Testbilerne var alle med 3,5 tons totalvægt – altså fuldt lastede.
Der er masser af trækkraft især i 210 hk udgaven, men 180 hk udgaven, som vi også prøvede er tilstrækkelig for de fleste. Vi havde ikke mulighed for at prøve 2,3 liters motorerne.
Elektrisk servostyring
Det nye elektriske servostyretøj gør det lettere at forcere de smalle veje i byerne, da man ved tryk på en knap kan køre effekten større, så man nærmest kan betjene bilens rat med én finger.
Den større og kraftigere maskine med 470 Nm har betydet, at der behøves et større luftindtag – så italienerne har derfor ændret hele frontdesignet med et større kølergitter, som samtidig giver bilen et mere råt udseende.
Nyt er også variabel turbogeometri på motorerne.
LED lys som option
Vælger man LED lys får man samlet alle lyskilder i ét lygtehus – og kofangeren er tredelt for at holde udgifterne nede ved kollisioner. Samtidig er er der tågelys i et kraftigt lygtehus i kofangeren. Helt nye badges med Daily og typebetegnelse pryder siden af bilen.
Varerummet er bibeholdt, men der er ny og lettere indvendig beklædning og et kraftigere trinbræt i 7-tons udgaven.
Der er nydesignede alufælge til de kunder, som ønske det – og i kabinen kan vi nævne ny instrumentering med mindre læderrat med flad bund, to-vejs justerbart rat med flere funktioner i ratkransen, nyt design af sæder og betræk – og mindre airbag, der giver lettere design af instrumentbrættet.
Flådestyring
Iveco har gjort meget ud af infotainment-systemet – kaldet Hi-Connect, der omfatter flådestyring og øget fokus på digitalisering, automation, eftermarked og elektrificering.
Selv om der er tale om en kraftig fornyelse, så har Iveco dog testet 200 prototyper og kørt 3,5 mio. kilometer.
Sikkerhedsmæssigt kan man nu bestille sin Daily med sikkerhedspakker, som bl.a. omfatter adaptiv fartpilot, linjevogter og AEB nødbremsesystem med City Brake Pro, som fungerer fra 5- til 50 km/t. Hvad der bliver standard i Danmark, vises p.t. ikke.
Sidevindsassistent
Standard bliver dog sidevindsassistent, som Mercedes lagde ud med – men som flere producenter nu tilbyder.
Nævnes skal også elektrisk p-bremse, Hill Descend system og Traction Plus, der giver mere vejgreb på smattet underlag. Biler med enkelt hjulmontering fås med 25 mm øger frihøjde
Bilen fås med 7-tommer touchscreen med forbedret Business Up system – og på servicesiden fjernbetjent diagnose fra Ivecos kundecentre.
Tættere forhold
Man får en kode, som man taster – og så finder kundecentret bilen i systemet og kan sende software opdatering – eller de kan bestille en plads på nærmeste værksted. Systemet er udviklet sammen med Microsoft.
Det nye set-up betyder også, at kunden får et tættere forhold til Iveco og forhandlerne.