(BARCELONA)

Iveco har netop løftet sløret for deres 2024-nyheder – som samlet skulle have kostet 7,5 mia. kroner at gennemføre.

Daily varebilen kommer dog tidligst til Danmark i juni næste år, oplyser salgschef for varebiler, Jeppe Heidemann, Iveco i Danmark, til VOTY.dk.

Forbedringerne kendes på en ny kraftigere tre-delt kofanger fortil og nye Matrix-LED forlygter – da bilen har fået de fleste forbedringer i kabinen med et helt ny digital instrumentering og bl.a. 10 tommer touchscreen og mange nye aflægge-muligheder.

Chefen holder øje

Iveco arbejder meget med connectivity – hvor bilen er koblet op på virksomheden, hvor flådechefen nu kan gå ind og tilslutte fartbegrænser – samt tilkoble assistentsystemer.

Bl.a. Daily app’en spiller her en stor rolle. Systemet er udviklet til Daily – men meldingen var, at man godt kan koble andre mærker til.

Daily skulle være først med nøglefri adgang og start – og åbning og lukning af døre og vinduer, når man forlader bilen – og nærmer sig igen. Opdatering af bilen vil nu foregår ”Over the Air.”

Assistentsystemer

Assistentsystemer spiller en stor rolle for den nye Daly – hvor adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter, bakkamera og blindvinkel alarm. Der er nye støddæmpere – og man anvender delvist komposit materialer til fjedre for at forbedre nyttelasten.

Vi kan også nævne trådløs mobilopladning, nye usb-stik, holdere til i-pad og mobiltelefon, elektrisk håndbremse og ny gearvælger – hentet fra e-Daily.

Fra gas til brint

Indtil for få år siden var det CNG-gas, som Iveco havde som vigtigste alternative brændstof, men efter samarbejdet med amerikanske NIKOLA, er Iveco kommet langt med elektrificerede køretøjer – bl.a. brint og el. Man er også gået i samarbejde med koreanske Hyundai, der har stor brint-erfaring.

I første omgang er det den store S-Way lastbil, man er langt med i brintudgave – men om fire år vil det også være et tilbud til Daily.

”Men vi er da også parate til andre, nye partnerskaber,” sagde Iveco-præsident for heavy segmentet, Luca Sra, ved præsentationen af Ivecos 2024 program i Barcelona forleden.

Hyundai og BMW

Alle andre lastbilproducenter samarbejder med et eller flere lastbilmærker. Efter forholdt til Nikola gik fløjten, står Iveco alene. Man har dog teknisk samarbejde med Hyundai og BMW.

Luca Sca understregede dog, at Iveco i dag har bedre økonomi end nogensinde. Også efter udskillelse af CNH gruppen (Case New Holland). Adskillelsen har gjort Iveco mere selvstændig.

Men Iveco tror på en elektrisk fremtid, hvor op mod 50 pct. af alle Daily er elektrificerede i 2030 og op mod 90 pct. i 2025, men udviklingen for bl.a. el-køretøjer i Sydeuropa går modsat udviklingen i Norden langsomt, men der vil være en øget efterspørgsel – bl.a. på eDaily.

I mange år frem er det dog diesel, der vil være i centrum. Derfor udvikles der fortsat nye dieselmotorer – senest den nye XC13Cursor-serie, klar til Euro7 normen og klar til at kunne køre på brint.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk