(TORINO)

Iveco Daily har altid været mere en lille lastbil end en stor varebil – takket været sin rammekonstruktion. Men Iveco er jo også en lastbilsproducent , men alligevel har de gode italienere forstået at gøre bilen mere letkørt end nogensinde. En vindmodstandskoefficient som en personbil på 0,30 Cw ses ellers ikke i denne boldgade.

Krængningerne er minimerede takket været ny undervogns-geometri med mindre overhæng bag og med ny affjedring med dobbelte triangler foran, så dens køreegenskaber på selv snoede bjergveje er forbilledlige. Med vendediameter på 11,9 meter er den også letkørt i byen.

500 mio. Euro investering
Der er tale om en helt ny bil, som Iveco har investeret 500 mio.Euro i (3,8 mia. kr.) til udvikling af inklusive ombygninger på Suzzara fabrikken ved Brescia i Norditalien.

Første Daily kom i 1978 – allerede dengang med rammekonstruktion, uafhængig affjedring foran og 17 kubikmeter varerum. I 1999 kom anden udgave med bl.a. automatgear, naturgas motor, modeller på 6,5 tons og common rail motor teknologi. Den blev valgt til Van of the Year for året 2000.

Modellen fra 2006 betegnes af Iveco kun som et stort facelift, selv om el-udgaven kom til. Lettere facelifts blev også præsenteret i 2009 og 2011.

8.000 fabriksudgaver
2014 er således tredje generation – med 200 base-udgaver og 8.000 fabriksudgaver ialt. Bilen har helt ny arkitektur inde og ude, med to ramme-lay out, ny affjedring, nye akselsystemer, nye sikkerhedssystemer samt 19,6 kubikmeter varerum. Nyt er også ECO-systemet, så man med en knap sænker omdrejningstallet i byer – og sparer 8-14 pct. brændstof.

I kabinen er der udvidet med flere nye aflæggepladser i instrumentbræt, døre, under sæder og i de to handskerum. Sæderne er også nye, men sider 15 cm lavere og har også større forrude. Det betyder bedre rumfornemmelse og udsyn. Rattet er med 20 mm mindre diameter mere sporty.

4×4 udgave i 2015
Næste år dukker Iveco Daily op i 4×4 udgave, som har et stort kundeunderlag. Daily sælges jorden rundt i forskellige generationer – således som facelifted første generation i Kina, anden generation i Latinamerika og nu tredje generation her i Europa – men den nye bil kommer til Asien og Pacific området i 2015 og Latin Amerika i 2017. Til dato er der solgt 2,6 millioner Daily på verdensplan.

Der anvendes dog samme motorkonstruktioner fra Fiat Power Train (FPT) – med 2,3 liters og 3-liters slagvolumen. Og måske kunne man have forventet nyere teknologier i drivlinen, men det er også meget nyt at præsentere på én gang i den nye Daily.

En helt ny varebil som denne ses normalt kun hvert 15. år – og mon ikke, at FTA har noget i ærmet, når Euro 6 teknikken skal være klar indenfor de næste par år for 3,5 tons bilerne.

2,3 og 3-liter motorer
Nyt er Euro 6 i de tungere udgaver, som reglerne siger. Der er to år til, at Euro 6 bliver krav til de mindre 3,5-tons udgaver.

Motorerne er på 2,3 og 3 liter. Førstnævnte yder 106-146 hk og har moment på 270- til 350 Nm. Sidstnævnte yder 146-205 hk og har moment på 350-470 Nm. Med naturgas 136 hk og et moment på 350 Nm – på basis af en FTA benzinmotor. Iveco deler FTA-motorer med Fiat Ducato.

Daily i nyeste udgave fås i op til totalvægte på 7 tons. Læssehøjden er opgivet til fra 675 mm i mindste kassevogn – til trinbrættet dog kun 460 mm.

Total Cost of Ownership
Iveco ledelse lagde ikke skjul på, at målet er at være forbillede eller benchmark i den lille lastbilklasse. Man vil kæmpe videre for at vinde markedsandele fra Mercedes-Benz. Iveco Daily skal være bedst, når det gælder totaløkonomi – kaldet Total Cost of Ownership (TCO).

”Den tidligere Daily var måske ikke den stærkeste sælger som Van – fordi mange chauffører med almindeligt B-kørekort fandt den for stor og tung. Den nye Daily er gjort mere smidig og lettere at køre i byen, den er knap så stor at se på – og laster mere end de nærmeste konkurrenter. Hvis jeg skal opsummere, så er bilen blevet lettere at køre, lettere at laste og losse, den er mere effektiv og lettere – uden at miste sine styrker,” sagde Lorenzo Sistino, CEO for Iveco, til premieren i Italien for nylig.

Iveco er en del af CNH Industrial, som omfatter Iveco busser og lastbiler, Astra specialkøretøjer New Holland landbrugsmaskiner, Case entreprenørmaskiner og FTA motorteknologi. CNH har over 71.000 medarbejdere – og hører til Fiat Gruppen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk