100 år er ingen alder. Ikke for en producent af lastbiler og busser som MAN. Nu er moderselskabet faktisk også på vej mod 260 års jubilæet, men de 100 år skal nu også fejres.
Herhjemme sker det bl.a. ved at sende en karavane på 10 køretøjer rundt i landet med stop hos de autoriserede forhandlere. Her bliver der både åbent hus møder og særlige arrangementer for kunderne.
Det hele begynder i næste måned og varer til og med juni.
Efficient Line 2
”Vi ville i Herning vise de nyeste produkter, og vi havde i særlige veludstyrede jubilæumsmodeller – bl.a. en Efficient Line 2,” siger presse- og marketingchef Claus Lindholm fra den danske importør.
MAN viste på messen også deres nye D38 i en TGX 33.560 hestes udgave og en Lion’s Edition TGX 26.560 udgave – bl.a. med læderindtræk og gratis 4G wi-fi system.
”Vi har jo vist MAN’s ypperste modeller, som kan forkæle kunderne,” siger Claus Lindholm.
Rudolf Diesel hos MAN
Det er jo spændende at vide, at dieselmotorens fader, Rudolff Diesel Diesel, faktisk arbejdere hos MAN, da han udviklede dieselmotoren.
”Der er en verden til forskel på den første MAN dieselmotor og nyeste D38 TGX 18.440 med Euro 6 dieselmotorudvikling, som MAN havde udstillet på Transport 2015. Efficient Line 2 betyder bedre økonomi – faktisk 6,57 pct. bedre – og hele 15 pct. bedre end de tidligere Euro 5 motorer,” siger produktchef John Hostrup fra MAN Truck & Bus Danmark.
Det skyldes bl.a. højdetempomaten, styret af GPS’en – og de ekstra 200 Nm i en ”Top-torque” funktion i 12. gear og speedchip med hurtigere gearskift fra 10- til 12. gear.
ServiceCare
Men hvad der måske er særlig interessant – som hører til eftermarkedsdelen – er ServiceCare delen, som bygger på MAN’s Telematic system, hvor alle facts hentes ud. Tilkøber man denne service, får man altid at vide af systemet, hvornår det er tid til at foretage en reparation – så man ikke ender med at stå med et nedbrud. Samme besked får ens værksted, som i god tid kontakter vognmanden for at få arrangeret en tid på værkstedet.
”Det er en win-win situation for alle parter. Vognmanden kan planlægge, hvornår han bedst kan undvære sin bil – og vi kan udnytte vores værkstedskapacitet bedre. Et pludselugt nedbrud kan jo betyde, at man skal vente på plads på værkstedet – selv om vi har lange åbningstider. Også i weekenden,” siger Dennis Knudsen, eftermarkedskonsulent.
Information til kunde og værksted
På messen i Herning var der til formålet udstillet en MAN TGM-model fra Berendsen Textil Service, hvor pile og skilte fortalte gæsterne om de punkter, hvor vognmanden via systemet holdes orienteret om lastbilens ve og vel. Det gælder bl.a. information om motoren, bremserne, brændstofforbruget og dæktrykket samt eventuelt udstyr som læssebagsmækken.
Man kan også selv specificere områder, som man ønsker informationer om.
.