Under Transport 2015 har Total Cost of Ownership (TCO) eller totaløkonomi været et helt centralt begreb på alle lastbil-importørernes stande.

Næsten alle producenter arbejder med såkaldte intelligente fartpiloter, som sikrer bedre brændstoføkonomi op og ned ad bakker.

På DAF’s stand blev et lignende system præsenteret, Predictive Cruise Control. Hos DAF havde man samlet alle DAF Truck modeller – mens eksempelvis forhandleren Lastas på sin stand kun viste Kel-Berg trailer-produkter. DAF havde også valgt at udstille flere kunde-opbyggede biler.

Gearskift fra Formel 1
MAN viste den helt nye teknologi EfficientLine 2, der sikrer 6,57 procent brændstofbesparelse i forhold til den foregående generation – og en reduktion på hele 15 procent i forhold til en typisk Euro-5-bil.

Hos Volvo Group Trucks Danmark var der premiere på det nye Volvo I-Shift med dobbeltkobling, som kendes fra mange personbiler – og fra selv Formel 1. I-Shift Dual Clutch kan skifte gear uden afbrydelse af kraftoverførslen i alle gear med undtagelse af range-skift, som sker ved skift fra 6. til 7. gear. En stor lettelse ved kørsel i bakket terræn.

Let adgang til førerhuset
Desuden var der premiere på Renault Access, der med lav indstigningshøjde og lille venderadius især er tiltænkt renovationssegmentet. Bilen er en konkurrent til Mercedes-Benz Econic.

Bilen bygges af Dennis Eagle i England, som også sælger den under eget mærke. En særlig udstyret T-serie md luksusindretning kaldes ”Maxispace.”

Renault viste også et Falck-fejeblad – opbygget på D7,5-serien med fejeblad fra Vandborg Karosserifabrik. Fem biler har Falck købt indtil nu. Endelig viste Renault et nyt koncept – en Master-model med dansk Biilmann’s trailer og en Volvo EC20C-minilæsser, som sælges samlet særligt favorabelt.

Interesse for chaufførklub
Mercedes-Benz demonstrerede på sin stand konceptet Predictive Powertrain Control (PPC), som nu også tilbydes eftermonteret. På standen sås netop Mercedes’ nye Econic med gasdrift. I det frie område kunne man prøve den nye Arocs med den avancerede turbo-kobling. Interessen blandt de besøgende vatr også stor for Mercedes’ nye chaufførklub ”Road Stars.”  

Iveco præsenterede flere nyheder, der reducerer brændstofforbruget. Den nye Eurocargo er markedets første 22 tons lastbil i en 6×2-version med næsten samme lasteevne som biler på 26 tons. Og Stralis Hi-Way blev præsenteret i en ny version med ændret gennemstrømning af motorolie og vand – samt mindre strømforbrug. På standen var også flere eksemplarer af den nye Daily: ”International Van of the Year 2015”

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk