(REGENSBURG)

De gode MAN folk i Tyskland ville i første omgang ikke have bygget en jubilæumsmodel i anledning af fabrikkens jubilæum denne sommer – det blev først proklameret midt marts måned. Så flere importlande havde derfor selv valgt at opbygge en specialmodel i anledning af jubilæet.

Herhjemme hedder den Lions Edition – og på Transportmessen i Herning i foråret viste MAN i Danmark en Lion’s Edition TGX 26.560 udgave – bl.a. med læderindtræk og gratis 4G wi-fi system.

I Holland valgte man også at bygge sin egen udgave, Her fik man sadelmageren, der arbejder for VW importøren, fik at udvikle et særligt interiør-design, hvor man kan vælge mellem læder i flere forskellige farver.

Flammende løver
Den tyske jubilæumsmodel har også læderindtræk – men det er mest udvendigt, at der er gjort noget ud af bilen – med forkromede trin, høj poleret front i rustfrit stål samt sideskørter med indfældede LED-lys. Desuden en lygtebøjle med fire store fjernlygter. Endelig er bilen folieret med flammende løver i orange.

VI prøvede bilen et et par hundrede kilometer mellem Regensburg og München – men dagen inden havde vi kørt i teknisk set samme D38 model med de samme 560 hk. Man kan dog også vælge bilen med 520 hk.

Kan nok skaffes hjem
”Hvis en kunde gerne vil købe den originale fabriks-jubilæumsmodel, kan vi måske godt skaffe den – men vi har til gengæld vores Lions Edition hjemme på lager,” siger pressechf Claus Lindholm, MAN Truck & Bus, Danmark.

Fabriksmodellerne fås i ganske få farver – nemlig D38 rød, krystal hvid, metalblå og sten-grå metalfarve. Vores testbil var i sidstnævnte lakering.

Udvendigt var der desuden særlige EVO Alkoa-alufælge med særlig coating, så de ville bevare glansen – plus poleret rustfrie kapper til hjulmøtrikkerne.

Ud over lædersæderne havde bilen et avanceret musikanlæg og navigationssystem samt stik for i-Phones og Bluetooth opkobling med infrarød fjernbetjening. Det indgår i den særlige Plus-pakke.

Ekstra-pakker
Så kan man vælge imellem komfortpakke et og to, hvor pakke to bl.a. har særligt udstyr til passageren – med luftaffjedret sæde og fodstøtte. Pakke et er for føreren med et særligt anatomisk korrekt udformet førersæde med større for ryg og læn – dertil køleboks og lys i loftet af bilen.

Så som chauffør blev man rigtignok forlælet bag rattet i jubilæumsmodellen – især det specielle sæde med indbygget klimaanlæg og ekstra støtte var rart i sidde i. Der var også kolde drikke i køleboksen

Måtte køre en omvej
På denne tur måtte vi køre lidt omveje ad landeveje – fordi en stribe motorvej ikke var helt færdig. Til gengæld opdagede vi her, hvor fint momentet var i den 560 hestes motor, når svingene blev lidt snævre.

Som bilen dagen før var bilen udstyret med parabelfjedre fortil og luftaffjedring bagtil. Bilen havde også xenon-lygter, tågelygter med drejefunktion, spoilersæt, hill start assist og gearkassen var nyeste TipMatic TX med intarder.

Den var dog samlet i foråret – så der var ikke den nye Turbo EVB bremse – ligesom EfficientRoll (EcoRoll) og EfficientCruise fartpilot heller ikke var monteret. Det var til gengæld sikkerhedssystemerne esc (ESP), ACC afstandsregulering, LSG linjevogter, nødbremsesystem og dæktrykskontrol blandt andet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk