Opel i Tyskland har endnu ikke sagt god for Van-opbygningen af den nye Corsa – selv om den er helt den samme crash-testede indretning, der er tale om, som i den godkendte forgænger.  Det er Thisted-virksomheden Dahl Engineering, der har stået for crashtesten af bl.a. Corsa.

Men der er fortsat interesse hos kunderne, så nogle driftige forhandlere bestiller den fortsat hjem til de trofaste kunder fra opbygger-virksomheden Autologik i Ringsted og Vamdrup, der er landets største virksomhed til ombygning fra personbil til varebil.

Dog er salget de første 10 måneder faldet fra 33 til 16, og det skyldes i høj grad, at bilen ikke figurerer på importørens officielle prislister i øjeblikket.

Stærkt forbedret
Samtidig er den nye Corsa stærkt forbedret i forhold til forgængeren – så det ville i reglen også betyde et øget salg – så mange forhandlere er da også ærgerlige over, at salget må ske mere uofficielt.

Vi lånte dog en færdigopbygget Van-model – frisk fra fad, inden det skulle sælges. Ganske vist ikke med den normale bestseller for erhvervslivet – med dieselteknik – men derimod med den nyudviklede og berømmede 3-cylindrede 1-liter Euro 6 turboudgave i Enjoy-udgave.

Motoren er meget smidig og ganske hurtig. Og økonomisk: 22,2 km/l i gennemsnit. Opel og GM’s nye arkitektur for små motorer er vellykket – hvad vi tidligere også har oplevet på Opels Dudenhofen-testanlæg ved Rüsselsheim, da motoren stadig var i prototype-stadiet.

Rimelig lydløs
Nu er den her så – og vi skal bemærke, at den også kører rimeligt lydløst. Kun ved accelerationer fornemmer man den særlige 3-cylinder lyd fra den 90 hestes maskine. Med til at skabe den fine brændstoføkonomi er også bilens stop/start system. Bilen var helt ny, så gearskiftet var stadig lidt stramt.

Bilen trak i fjerde gear fra 50 km/t eller 1.500 omdrejninger – så det er bilens by-gear. I femte er der først trækkraft fra 65 km/t – også ved 1.500 omdrejninger, men sjette gear er et overgear med trækkraft fra 100 km/t eller 2.000 omdrejninger.

Samlekvaliteten er forbedret i alle detaljer – og kabinen var virkelig velindrettet med masser af (ekstra)-udstyr så som alu-pedaler, touchscreen med GPS, linjevogter – samt, udvendigt – alufælge. LED kørelys er dog standard.

Højt sikkerhedsniveau
Testbilen havde også linjevogter (Lane Departure Warning). Bilen kan fås med meget udstyr på sikkerhedssiden – så som bakkamera, kurvelys, blindvinkel alarm, afstandsregulering, skiltegenkendelse og kollisionsalarm.

Den nye Corsa virker som en større bil – takket været indretningen og udstyret. Som i næstmindste udstyrs-gruppe Enjoy får man læderrat med varme – lækkert en kold og blæsende vinterdag. Sædevarme er også standard ligesom infotainmentsystemerne ligesom fartpilot og fartbegrænser.

Køreegenskaberne er endnu skarpere end tidligere – og den er sjov på en snoet landevej. Sæderne er også bedre – og yder fin støtte, så sammen med det to-vejs indstillelige rat opnår man en god siddestilling.

City-styring
Der er en fartafhængig elektrisk servostyring – og måske giver det en lidt tung styring på landevejen, men let at arbejde med i parkerings-øjemed. City-styring kalder Opel den lette håndtering, der aktiveres ved et tryk på en knap.

Sikkerheden er god i den type biler – med esc-stabilitets system, antispin system og seks airbags. Desuden Hill Start Assist, dæktrykovervågning og fartbegrænser.

Automatisk nødbremse er desværre ekstraudstyr. Det gælder også bilens touchscreen med navigation til et par tusinde kroner som Van. Det bør man ofre.

Som varebil har den en stor fordel med sin trailervægt på 1.2000 kg. med bremser. Selve varerummet er også pænt stort med en længde på 136 cm. Læssehøjden er 69 cm – men der en indvendig læssekant på 18 cm. Fint er også de fire fastgørelseskroge i varerummet.

Tekniske data – Opel Corsa Ecotec 1,0T Enjoy 5-d Van:
Motor: 3 cyl./12V – turbo. EcoFLEX.
Drivmiddel: Benzin.
Miljønorm: Euro 6.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 90 hk v. 3.700 omdr.
Moment: 170 Nm v. 1.800 omdr.
Forbrug snit: 22,2 km/l.
CO2: 106 gram/km.
Trækkraft: Fra 100 km/t i 6. gear/2.000 omdr. 65 km/t i 5. gear/1.500 omdr. 50 km/t i 4. gear/1.500 omdr.
Styretøj: Elektrisk.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Semi-uafhængig.
Bremser: Skiver for og bag. Bremseassistent. Esc. ABS. Antispin.
Garanti: 2 år (Fabrik).
Dæk: Continental 185/65 R 15H.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.665/1.199 kg.
Påhængsvognsvægt m. bremser: 1.200 kg.
Bilens længde: 4 meter.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Varerum-mål: 1.360 x 970 x 940 mm.
Bagklap-mål: 770 x 970 mm.
Sidedøre-mål: 830 x 660 mm.
Læssehøjde bagkant/side: 690/530 mm.
Pris Enjoy Van 1,0T ekskl. moms: 98.118 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk