(BARCELONA)

DAF CF har været favorit gennem årene hos mange vognmænd i Danmark – men det er ingenting i forhold til interessen for afløseren XD, som vi netop har prøvet i Spanien.

DAF har med sin nye XD-generation af distributionslastbiler bevæget sig op i en finere division – med bedre overordnet kvalitet med masser af komfort og flere assistentsystemer.

Så den flyvende hollænder har sandelig vind i sejlene – også efter kåring til Truck of the Year 2022 med modellerne XF, XG og XG+ – og nu igen for 2023 med kåringen af XD-modellen, der afløser klassikeren CF.

Ny rekord

Og 19,4 procent markedsandel i Europa i årets første ni måneder og 50.000 solgte enheder – det er samtidig ny rekord for hollandske DAF Trucks.

DAF XD er udviklet på basis af de store udgaver XF/XG/XG+ – så DAF har overført DNA’et fra de store lastbiler til den mindre klasse – så pludselig står XD stærkt i konkurrencen i klassen af distributionsbiler.

Med de slanke forlygter i LED-teknologi, kameraspejlene, kølergrillen og forruden strakt til siderne står XD strømlinet på vejen.

Test på mange vejtyper

Vi har prøvet den nye XD i omegnen af katalanske Villanova syd for Barcelona – både i snævre gader i kystbyer, på motorveje samt på små bjergveje – og det er meget passende for en XD, som jo kan bruges til lidt af værd – fra to akslet distributionsbil til syv-akslet produkt- eller entreprenørbil.

For naturligvis kommer XD også som entreprenørbil eller produktbil som f.eks. forvogn/hænger-kombination. Entreprenørudgaven XD-C kommer til næste år.

Her får man mulighed for en kraftigere front/kofangere i tre dele med beskyttelsesplade til køleren samt standard LED tågelys. En tandem-udgave kommer også næste år.

Test af tre motorer

Vi kørte i tre udgaver af den nye XD – med 370-, 410- og 450 hk. De to første typiske solo 4×2 distributionsbiler på 23 og 18 tons – førstnævnte med fuld luftaffjedring og den anden med parabel/luft.

Den sidste med betegnelsen FTG var nærmest en prototype – som 3-akslet trailer/trailer kombination med pusher aksel og styrbar hydraulisk anden aksel for lettere manøvrering. I den forbindelse kan man nu vælge tanke på begge sider af køretøjet.

To eller tre trin

Selve førerhuspositionen er 17 cm lavere end på XF, hvilket gør det let at komme ind og ud med kun to trin op til kabinen. Vælger man udgaver med større dæk, får lastbilen tre trin. Der er dog en høj motortunnel mellem sæderne.

Vi kan også nævne det nye “Vision Dashboard”, som er formgivet i retning af forruden i passagersiden.

Som ekstraudstyr fås en rude i højre dør, som sammen med det sammenklappelige passagersæde giver frit udsyn til fodgængere og cyklister på siden af lastbilen i højre side. Sædet kan vippes op for bedre udsyn, og rammen kan tages ud og åbnes – så man kan rengøre mellem glasfladerne.

Fornyet DNA

DAF Trucks har fornyet sit DNA på sine lastbiler – og har benyttet EU regler til at give bedre plads i kabinen. Og det gør XD til en stor mellemklasselastbil med ekstra plads forrest og bagest i kabinen – 160 mm og 150 mm. ekstra i forhold til forgængeren.

Det giver samlet optimal pladsudnyttelse med mulighed for en rimelig bred køje i mellemste udgave – og bedre udsyn og bedre aflæggeplads.

Her skal vi også nævne 120 mm lavere gulv – i forhold til XF modellen. Dertil kommer den 30 pct. større forrude.

Corner View

Og så skal vi også nævne bilens Corner View kamera, som sikrer optimalt udsyn foran og til højre for bilen. Inklusive monitor monteret på A-stolpen.

Det giver et maksimalt udsyn på 285 grader i området omkring førerhusets A-stolpe i højre side.

Corner View kamera er også standard på biler med klassiske spejlløsninger, og selvfølgelig på modeller med fuld kameraløsning.

Total kamera-løsning

Klassens bedste indirekte udsyn opnås dog ved at udstyre DAF XD med DAF Digital Vision System, en total kamera-løsning, som erstatter hoved- og vidvinkelspejlene.

Man kan også fjerne de fleste meddelelser på instrumenteringen – såkaldt sort skærm – som er en lise ved kørsel i mørke – og betjening af køretøjet.

Nye sæder betyder forbedret komfort – og i eksportmodellen bedre plads i køjen. City udgaven fås nu med et tredje midtersæde – inklusive fodplade midt på instrumentbrættet – fint for en by-bil med 3 mands besætning.

Sænker støjen

Der er ikke et område i kabinen, som ikke er gennemgået – og masser af detaljer tillige – således med en decibel knap, der sænker omdrejninger til 900 og 100 Nm. Det sænker støjen i byerne, så det er fint for distributionsudgaven.

Vi kan også nævne op til 55 graders indstilling af rattet, som giver en god siddeposition samt god støtte i sæder med mange indstillingsmuligheder. Det buede instrumentbræt sikrer nem betjening under kørslen.

Assistentsystemer

For yderligere at øge trafiksikkerheden advarer DAF City Turn Assist chaufførerne med visuelle og hørbare advarsler, når andre trafikanter – f.eks. fodgængere, cyklister, biler og motorcykler – befinder sig i den blinde vinkel på lastbilens højre side.

Derudover findes der et komplet sortiment af avancerede assistentsystemer, herunder den nyeste generation af AEBS-systemer, den nye lavhastighedsanhængerbremse og parkeringsbremseassistenten.

Vi skal også nævne DAF’s passive sikkerhed ProCadis og CoDeS – hvor chaufførerne er ekstra sikret i forbindelse med sammenstød, hvor kabinen ender med at være intakt takket været bl.a. deformationszoner og ekstra knæbeskyttelse ved rattet.

DAF Connect

DAF Connect vognparkstyringssystemet giver tillige tidsbesparelser takket være trådløse softwareopdateringer.

Et stort sortiment af kraftudtag, tilkoblingsmoduler på chassiset og tilslutninger gør lastbilen opbygningsvenlig, hvilket også understøttes af det fleksible layout for chassis-komponenter som EAS, batterikasse, AdBlue-tank og brændstoftanke.

Lav luftmodstand

DAF lover klassens bedste brændstofeffektivitet – som sikrer lave CO2-emissioner via bilens førerhusaerodynamik. Den deles med New Generation XF, XG og XG+ langturslastbilerne.

Day Cab førerhuset har udvidet kabineplads som standard for optimal chaufførkomfort og opbevaringsplads. Et tredje sæde eller et stort køleskab fås som fabriksmonteret ekstraudstyr.

Forbedrede køjer

Køjerne i DAF XD Sleeper Cab og Sleeper High Cab førerhusene er 2.220 mm lange og op til 750 mm brede.

Førerhusets rummelighed er stor – med en volumen på op til 10 kubikmeter for Sleeper High Cab førerhuset – med fuld ståhøjde.

Den 50 mm tykke topmadras, der blev introduceret på New Generation DAF XF, XG og XG⁺, sikrer god sovekomfort.

Personlig skærm

Justeringsområderne for rattet er mangfoldige. Primære aktiviteter kan indstilles via rattet – sekundære i midterkonsollen.

Den 12 tommer store skærm kan tilpasses chaufførens personlige behov. Til betjening af DAF Navigation og DAF infotainment-systemer fås også en 10,1 tommer sekundær touchscreen.

Bilens køre- og styreegenskaber opnås takket være et helt nyt chassisdesign fortil, en ny førerhusaffjedring og en ny bagakselaffjedring.

Kun med 11 liters motorer

DAF XD kommer med automatisk TraXon-gearkasse, som er standard. Dertil kommer en række bagakselforbedringer.

DAF CF, som fortsætter sideløbende med XD i en periode, fås med 11- og 13 liters Paccar motor.

XD kommer derimod alene med 11 liter motor – og for at få 13 liter skal man op i en XF, der nu fås i en lav og kort udgave. Motorerne i XD er dog generelt uændrede fra CF serien.

Multi-torque

Omdrejningstallet i motorerne er lavt og momentkurven er flad over et langt område, så man opnår en fin trækkraft.

Der er multi-torque effekt med højt momenttal ved lave omdrejninger fra 900- til 1.125 omdrejninger. Det gælder nu også motorer på 299 og 241 hk. Der er 50 Nm ekstra drejningsmoment i topgear.

Motorbremsen er op til 20 pct kraftigere ved lave omdrejninger – med ydelse på 340 kW. Den opererer i tre trin via en stilk på ratstammen, og – erfarede vi – er meget virkningsfuldt på bratte nedkørsler i bjergene. DAF lover her 10 pct. bedre brændstoføkonomi.

Udviklet til fremtiden

New Generation XD repræsenterer en helt ny køretøjsplatform, som er forberedt til alternative drivlinjer.
Så lastbilen er udviklet, så den både kan anvendes sammen med dieselmotorer og alternative motorer med f.eks. el og brint.

Allerede næste forår kommer XD – i lighed med forgængeren CF – som el-lastbil med 325 kW opladnings med DC jævnstrøms-hurtigladning – med valg mellem to, tre, fire- og fem batteripakker.

Til bykørsel kan man bestille XD eludgaven med AC opladning. El udgaven kendes på sine blå grill lister i køler-grill’en.

500 km rækkevidde

Eludgaver er udstyret med elmotorer med en effekt på 170 kW (230 hk) til 350 kW (480 hk) og et bredt udvalg af batteripakker med en samlet kapacitet på op til 525 kWh. Det giver rækkevidde på op til mere end 500 kilometer.

Motorbetegnelsen Paccar fortæller, at ejeren af DAF er mægtige Paccar i USA – kendt for Kenworth og Peterbilt lastbilerne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk