Den royale familie i Storbritannien sværger til Range Rover som Transportmiddel, som man kan se, hvis følger med i TV – men hvis den kongelige vognpark herhjemme skal fornyes, kan bilen også fås i kongeblå lakering.

Men selv om jeg måtte nøjes med en grå udgave af Range Rover, da jeg prøvede den for nylig, så følte jeg mig i hvert fald hævet over de fleste bag rattet i den britiske aristokrat.

På hvide plader må man for First Edition udgaven slippe 3,3 mio. kroner for herlighederne.

1,8 mio. kr. som Van

Men hvis den kun skal bruges til forefaldende arbejde hjemme på landstedet, kan den også erhverves for beskedne 1.788.958 kroner på gule nummerplader eksklusive moms – og godt to millioner inklusive moms.

Der sælges faktisk hvert år en del Land Rover og Range Rover køretøjer herhjemme på gule plader – men mange køber dem på hvide plader, når de er tre år gamle – ofte brugt importerede fra f.eks. Sverige – så de er billigere i afgift at køre i.

Moment på 700 Nm

Vores testbil var en 6-cyindret 3-liter sag med 350 dieselheste med biturbo – og hybridteknik, som egentlig ikke mærkes bag rattet med den kraftige dieselmotor – men det sikrer lidt bedre brændstofforbrug, som officielt er på 14,9 km/l ved blandet kørsel.

Dieseludgaven er den mest fornuftige udgave, især når man kører med trailer – hvad de fleste Range Rover ejere gør, når de skal trække landbrugs- og entreprenørredskaber af sted.

Andre har også både hestetrailer og bådtrailer – men uanset lasten bagude, mærkes den knapt nok med momentet på 700 Nm.

Fint er i øvrigt en knap bagest til at udløse trailertrækket, som også kan skjules. På hvidpladeudgaver er det også her, at man kan udløse bagsæderygge.

Kommer frem overalt

Hjemme i skoven kan man udfordre den barske brite i de fleste terræner – og lader man være med at køre med hovedet under armen, så kommer man frem overalt.

Via en drejeknap kan man selv vælge det rette underlag så som klipper, sand, mudder, sne, grus og græs – og via skærmen sikrer kameraløsninger, at man kan se bilen både fra oven og siden – så man kommer fri af træstubbe, huller og sten.

Rart i en bil på over fem meters længde og over to meters bredde.

Luftaffjedring

Bilen har sågar luftaffjedring, så man kan løfte den op fra underlaget – samtidig med at kørslen altid er super behagelig. Men man kan selvfølgelig også selv konfigurere bilens opsætning.

Der er også en vadedybde på op til 900 mm. Til- og frakørselsvinklerne i off road mode er 24- og 34,7 grader – og rampevinklen er 21,7 grader.

De 23 tommer alufælge klæder bilen – og sikrer lidt ekstra frihøjde og firehjulsstyringen sikrer lettere manøvrering både on- og off road.

Ganske hurtig

Med en køreklar vægt ca. 2,5 tons er det også flot, at man kan accelerere til 100 km/t på 6,1 sekund og at bilen har en topfart på 234 km/t.

Den elektriske bagklap er to delt, så man kan sidde og skifte fra kontor- til forst-påklædning – og tilbage igen efter udforskningen af skoven. Læssekanten er i øvrigt 780 mm.

Der er i øvrigt et utal af elektriske indstillinger – ligesom en del tilgås via bilens touchschreen.

Super komfort

Som arbejdsredskab i terrænet er den altså suveræn – men lige så fantastisk og komfortabel er den på landevejen.

En høj bil krænger normalt i sving – men her sørger luftaffjedringen for, at krængningen udlignes.

Det betyder gode køreegenskaber. Men vælg dynamisk affjedring – eco og comfort er til den bløde ende.

Masser af luksusudstyr

I kabinen har man så første klasses luksus med stole komfortable sæder, hvor man sidder fremragende. Vælg eventuelt varme, kulde eller massage – elektrisk justerbart forstås. Testbilen var 5-personer SWB – men den fås i LWB udgave med plads til syv.

Der er også en midterboks med minikøleskab – samt Head-Up-Display i forruden – og vi kan bl.a. nævne elektrisk glassoltag og (på hvide plader) i-pads for bagsædepassagerer – hæftet til forsæderne.

Range Rover D350 SWB biturbo diesel:

Motor: 6 cyl. bi-turbodiesel.
Slagvolumen: 3 liter.
Ydelse: 350 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 700 Nm v. 1.500 omdr.
Topfart: 234 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,1 sek.
Gear: 8 trins aut.
Forbrugssnit: 14,9 km/l.
CO2 udslip: 198 g/km.
Køreklar vægt: 2.455 kg.
Trailervægt: 3,5 tons.
Varerum: ca. 1.850 liter
Mål: 505 x 205 x 187 cm.
Læssehøjde: 780 mm.
Vadedybde: 900 mm.
Affjedring: Luftaffjedring.
Bremser: Vent. skiver for og bag. esc. ABS.
Dæk: Pirelli Scorpion Zero 225/40 R23
Til/frakørselsvinkler: 24/34,7 grader.
Rampevinkel: 21,7 grader.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris Van ekskl, moms: 1.788.958 kr.
Inkl. moms: 2.065.000 kr.
Hvide plader: ca. 3,3 mio. kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk