I 2024 præsenterer Ford en ny udgave af den 2-tons Transit udgave, som først og fremmest bliver sikrere at køre i – idet assistentsystemer som adaptiv fartpilot bliver standardudstyr, som indtil nu har kostet ekstra i de billigste udgaver.

Dertil kommer nødbremse med fodgængergenkendelse, Lane Keeping Aid, samt optionerne Blind Spot Information System og 360 graders kamera.

Et lettere chassis betyder samtidig mulighed for øget nyttelast og forbedrer præstationer. Endelig er der fremover 5G-netværk i bilen samt trådløse opdateringer og generelt forbedret software.

Bedre software

”Ford har været europæisk markedsleder for varebiler gennem de seneste otte år, og vi bliver ved med at udvikle vores biler for at kunne levere det bedste produkt til vores kunder. Vi har bl.a. gjort varebilens digitale features og software endnu bedre – alt sammen som er en del af Ford Pros økosystem,” udtaler Hans Schep, Generel Manager, Ford Pro, Ford Europe.

Forbedret teknologi omfatter Ford Power-Ups trådløse opdateringer, der kan installeres derhjemme, uden kunderne skal forbi den lokale forhandler.

Gør livet nemmere

”En ny Delivery Assist teknologi er med til at gøre livet nemmere for kurerfirmaer, der ofte foretager op til 150 stop i løbet af en arbejdsdag. Med teknologien kan chaufføren skære op til 20 sekunder af hvert stop og dermed spare en betydelig mængde tid i løbet af en dag,” fortæller Schep.

Systemet fungerer ved, at motoren stopper midlertidigt, havariblinket og alarmen aktiveres automatisk, mens dørene også låses automatisk, når en pakke for eksempel skal leveres.

Varebilen kan hurtigt startes igen, når chaufføren har afleveret pakken – blot med et tryk på bremsepedalen, som så vil genstarte motoren og deaktivere havariblinket.

Via bilens touchscreen

Med Ford Pros såkaldte Upfit Integration System kan chaufføren styre varebilens eftermonterede udstyr via varebilens skærm og for eksempel tilpasse temperaturen i bilens kølerum, hvis der skal transporteres madvarer eller opbevares andre varer på køl.

Det vil også være muligt for den flådeansvarlige at sidde på kontoret og følge flåden af varebiler – og temperaturer i kølerummene.

27 kg. lettere

Teknisk kan vi også nævne et nyt design af bilens bremsesystem og hjulnav, som er med til at reducere varebilens vægt med op til 27 kg.

Det nye design giver samtidig nemmere adgang til bilens bremseklodser, hvilket kan forkorte en eventuel servicetid med cirka to timer. Nye 16 tommer hjul bliver også standard.

2024-udgaver af Transit 2-tons og E Transit vil allerede kunne bestilles senere i år. Varebilerne forventes at blive produceret i løbet af næste år med forventet levering fra sommeren 2024.

Mange nye Ford-varebiler

For de Transit har siden lanceringen i 2022 i øvrigt været en klar markedsleder indenfor 2-tons el-varebil segmentet, der repræsenterer over 50 procent af alle elbiler, der sælges i Europa i sin klasse.

I det hele taget bliver årgang 2024 stor for Ford Pro – for udover den forbedrede 2-tons udgave, vil Ford præsentere en helt ny Transit Custom og E Transit Custom – samt en ny lille Transit Courier og E Transit Courier.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk