I februar viste VOTY.dk de første stregtegninger af den nye Amarok pick-up fra Volkswagen – nu kan vi komme lidt tættere på udseendet af den populære tyske arbejdshest, der ifølge importøren kommer til salg herhjemme sidst på året.

Volkswagen Nutzfahrzeuge har netop offentliggjort fotos af bilen let camoufleret – efter sigende taget under feltprøve tests her i Europa, selv om bilen fremover skal produceres på Fords store Silverton fabrik i Sydafrika – sideløbende med Ford Ranger, som er dens søstermodel.

Amarok kom fra begyndelsen i 2021 fra Sydamerika, men da salget gik op, blev den sideløbende produceret på Volkswagens hovedfabrik i Hannover – til de europæiske markeder.

Vigtigt med samarbejde

Det er dyrere og dyrere at udvikle og producere især erhvervsbiler – som ikke sælges i så store styktal – derfor er samarbejde med andre producenter vigtigt. Denne gang så med hovedkonkurrenten Ford. Og så frigøres kapacitet til andre biler i Hannover.

Ford skal også bygges den næste Volkswagen Transporter sideløbende med Ford Transit Custom (i Tyrkiet) – men Volkswagen allerede bygger Fords nye Transit Connect (i Polen.)

Men selv om Amarok byges af Ford, så får den tydeligt Volkswagen-DNA – i såvel design inde og ude.

Fortsat kraftig V6 diesel

Helt glædeligt for entreprenører er det, at der kommer en ny V6-dieselmotor til topmodellen med et godt drejningsmoment.

Der kommer også fire andre motorvarianter – og to forskellige 4×4-systemer foruden baghjulstræk i basismodellen.

Både Ranger og Amarok er udviklet i samarbejde med Fords pick-up eksperter i Australien, så der er tale om biler, der kan tåle lidt af hvert.

30 assistentsystemer

Der tilbydes 30 assistentsystemer i Amarok- hvor de 20 er helt nye.

Topmodellerne kaldes ”PanAmericana” og ”Aventura” – navne, som Volkswagen har brugt før.

I forhold til den tidligere Amarok, er den nye udgave med 5.350 mm blevet 100 mm længere, akselafstanden er med 3.270 mm forlænget med 175 mm – selv om den tidligere Amarok var ganske bred, skulle afløseren være blevet bredere. Der opgives dog ikke breddemål.

1,2 tons nyttelast

Endnu vigtigere er, at nyttelasten er øget til 1,2 tons. Og takket være flere motor-/gearkassevarianter er det muligt med en max. anhængervægt på 3,5 ton. En europalle kan stå på tværs mellem hjulkasserne.

Da den øgede akselafstand er vokset mere end dens samlede længde, er karrosseri-overhængene blevet kortere, hvilket har positiv indflydelse på til- og frakørselsvinklen – og dermed på terrænegenskaberne.

Amaroks offroad-egenskaber har også større vadedybde end forgængermodellen.

Kraftige terrændæk

Afhængigt af den pågældende motor- og gearkasse-variant vil det være muligt at vælge mellem én benzinmotor og op til fire forskellige dieselmotorer med fire- til seks cylindre og en slagvolumen på mellem to eller tre liter.

Bilen fås med prækonfigurerede køreprogrammer i flere trin.

Der tilbydes 21 tommer letmetalfælge og All Terrain-dæk, som for første gang er standard.

LED lygter

Vi skal også nævne LED-forlygter, der er standard på alle versioner. Som ekstraudstyr tilbydes ”IQ.LIGHT – LED-matrixforlygter.”

Fronten i dyreste udgave bærer betegnelsen ”Amarok” med store bogstaver.

Bagklappen indrammes af de standardmonterede LED-baglygter. Også bagfra står navnet Amarok tydeligt – præget ind i hele bagklappens bredde.

Luksus-interiør

Kabinen har et digitalt cockpit og et infotainmentdisplay i tabletformat.

Man kan også vælge læderlook med kantsyninger på instrumentbrættet. Dertil et luksus-audio system. De sportslige sæder kan indstilles elektrisk.

Mest til erhvervslivet

Herhjemme sælges Amarok typisk på gule plader til erhvervsvirksomheder – og ikke som i udlandet som fritidskøretøj, da prisen vil blive ekstrem høj.

Der kører formentlig ikke mange af den nuværende model, som ikke har anhængertræk.

Der kan vælges mellem fem udstyrsudgaver – udover de to nævnte luksusversioner også basismodellen, der blot hedder ”Amarok” – og de næste udgaver kaldet ”Life” og ”Style.”

830.000 enheder

Der er indtil videre solgt mere end 830.000 eksemplarer af Amarok i Europa, Sydamerika, Sydafrika og Oceanien.

Den nye Amarok lanceres i de første lande med dobbeltkabine og fire døre (DoubleCab) samt på enkelte markeder med todørs enkeltkabine (SingleCab).

Det begyndte i 2010

Siden 2016 har Amarok været produceret alene med V6 motor – men miljøkrav har gjort det nødvendigt atter at tilbyde bilen med fire cylindre.

Mere end 815.000 køretøjer er blevet solgt på tolv år.

Den hidtidige Amarok skal i en periode fortsat bygges i Argentina. Amarok har været tilgængelig i serieproduktion siden 2010. Dens navn er afledt fra inuit-sproget og betyder ulv.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk