Kia er (sammen med søsterselskabet Hyundai) blevet en verdensaktør og producerer biler, der skal opfylde kunders behov i det meste af Verden.

Kia’s GT model blev udviklet i Kias tyske designcenter i Frankfurt, men den ny Crossover GT er udviklet i Irvine, Californien – hvor mange meget amerikanske Kia-biler kommer fra – senest 2014 Forte Saloon, Kias kommende C-segment bil udenfor Europa.

Cross GT er begyndelsen til en ny biltype, som Kia kalde CUV, Crossover Utility Vehicle. Tidligere kom bl.a. SUV, Sport Utility Vehicle, og MPV, Multi Purpose Vehicle.

På basis af Kia’s tyske GT
Basismodellen er GT – men her strukket i alle retninger, så det er blevet til en super-rummelig bil med masser af aflæggeplads til varer og pakkenilleker.

I stedet for GT’ens baghjulstræk er Cross GT blevet udstyret med firehjulstræk.

Kia indstilllede i 2011 den store firehjulstrækker Borrego, som solgtes i USA – og Ctross GT kunne meget vel være en mere spiselig 4×4 i disse grønne tider, hvilket brugen af parallel-hybridteknologi også understreger.

32 km på ren el
Bilens 3,8 liters V6 hybrid-maskine med 8 trins automatgear betyder, at man kan køre 32 km. på ren el – nok for de fleste, mens de kører i en by.

Cross GT er større end den kendte Soronto, der havde sine velmagtsdage som Van herhjemme før finanskrisen – men om Cross GT lander i Europa en dag, tør ingen spå om. Den havde da også premiere på biludstillingen i Chicargo for nylig.

Ikke desto mindre understreger Kias president og berømte design-direktør, Peter Schreyer,  at der er tale om verdens-klasse design, der skal  gå igen i selskabets øvrige produkter. Ikke kun i denne luksusprægede crossover-udgave i sports-dress.

400 hk og 500 Nm
Cross GT yder 400 hk og 500 Nm – men også god brændstoføkonomi takket været hybrid-teknologien, der klipper spidsen af forbruget bl.a. gennem 0-forbrug i bykørsel og hjælp til at spare på dråberne ved accelerationer.

Kia tør næsten love, at princippet ikke kun holdes i koncept-genren – men en dag også finder vej til koncernens kommende produktionsmodeller.

Cross GT måler 4.897 x 2.009 x 1.659 mm og har en akselafstand på 3.099 mm – så kun i højden mindre end Sorento med 41 mm. Men den virker slankere og er dermed mere spiselig i bymiljøet end den voldsommere Sorento.

Selvmordsdøre a la Opel Meriva
Kia er faldet for fristelsen og har kopieret bl.a. Rolls-Royce og Lincoln Continental fra 1960’erne (som John F Kennedy blev myrdet i i 1963) med såkaldte selvmords-døre, hvor bagdørene er hængslede på C-stolpen.

I mere beskedne versioner af samme koncept kan vi jo bare se på Opels seneste Meriva-model.

Ideen er den samme – at gøre adgangen til bagsæde eller varerum lettere. Bagdøren i glas er tophængslet. Kia anvender desuden også LED lygte-teknologi.

Kabinen er meget lys takket været store glasarealer i taget, som er med til at give bilen sin unikke design.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk