Ceed, Picanto, Rio, Stonic, Sorento og Sportage. Alle benzin- og dieselmodeller fra koreanske Kia – flere med stor succes herhjemme gennem mange år.
Men i år er det slut – for fra nu af er der kun elbiler i Kias modelprogram. Og det gælder stort set hele Europa.
I andre steder i verden vil modeller med forbrændingsmotorer fortsætte med betegnelsen K.
Let brugte importbiler
Men det hænger fint samme med, at flertallet af nye biler, der blev solgt i fjor herhjemme, var på el.
En stor del af ny-registrerede el-biler herhjemme er endda parallel-importerede let brugte biler fra f.eks. Tyskland, hvor salget af elbiler har været dalende – fordi tilskuddet fra staten faldt væk.
Færre ”grå” biler
Af 173.000 nyregistrerede biler i 2024, var de 68.000 brugt-importerede biler. 58 pct. af alle solgte biler i fjor var elbiler – alene i fjerde kvartal hele 61 pct.
I år forventer Kia Danmark, at salgstallet bliver som i fjor – men der bliver færre ”grå” brugt-importerede biler – fordi situationen i bl.a. Tyskland bliver normaliseret, mener Kia.
EV og et tal
EV og et tal er den nye modelbetegnelse for elbilerne fra Kia – og indtil nu har vi stiftet bekendtskab med EV6, EV9 – og senest EV3, der er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2025.
Senere følger EV2, EV4 og EV5. EV4 er en sedan og en SUV, der kommer i efteråret og skal bygges i Europa i stedet for Ceed.
EV3 er siden november solgt i 572 enheder. Derimod er plug-in modeller faldet i antal – modsat i lande syd for Danmark.
Mange år siden
De følges så op med en række elektriske varebiler og minibusser. I år kommer vi snart til at se PV5 modellen – og den følges op af PV7 og PV9. De mindre PV1 og PV3 kommer senere.
Det er de første varebiler fra Kia herhjemme siden 0’erne – hvor de hed Pregio og K-2700.
Nye forhandlere
Men importøren har været ude for at stable et fornuftigt forhandlernet på benene.
Rasmus Aagaard, CEO og chef for Kia i Danmark, fortæller, at man har fundet de fleste forhandlere, der skal sælge varebiler – som jo er et andet set-up end personbiler.
”Her spiller indretning er stor rolle – som herhjemme traditionelt udføres af karosseri-opbyggere,” fortæller Aagaard.
2,6 tons lermodel
PV5 havde dansk premiere på eComExpo massen i fjor – om end som en 2,6 tons lermodel, men inden året er omme, rulle de første PV udgaver rundt på danske veje, er meldingen fra den danske importør.
Bilen er bortset fra ID.Buzz Cargo fra Volkswagen er PV5 den eneste van, som er udviklet som elektrisk varebil fra bunden.
Mange udgaver
PV5 kommer i mange forskellige udgaver fra fire- til 7,5 kubikmeter varekasse samt som ladbil, dobbeltkabine og minibus.
Hele Kias nye varebil-setup – som kaldes Platform Beyond Vehicle – begyndte med en specialudgave af eNiro – men Niro som model forsvinder også – ligesom Soul.