Koreanske Kia satser på at blive de største i verden indenfor ”formåls-byggede-biler” – ”purpose-built vehicle” (PBV).

Den første af slagsen er Kias Ray Van, der som Koreas første varebil med én siddeplads er konstrueret til at opfylde den stigende nationale efterspørgsel efter små biler til kurértjenester.

Den vil formentlig blive produceret i eludgave.

Ingen dansk import – endnu

Pressechef Lene Mejdal Iversen fra den danske importør har dog ingen oplysninger om en dansk import foreløbig – men det kan sagtens blive aktuelt på sigt, når man ser på behovet over ”Last Mile” leveringer af pakker i bycentre.

Kia fortæller, at Ray modellen har et større varerum end andre små minivans. Ray sælges gennem nogle år lokalt som 2-sædet varebil.

1.628 liter varerum

Med ét sæde er varerummet nu på 1.628 liter. Det er 30 pct. større varerum end de 2-sædede udgave. Nyttelasten er samtidig øget med 26 pct. eller 65 kg. til 315 kg.

Adgangen er bred uden B-søjlen – gennem skydedøren og den åbne højre fordør. Samme princip ser vi i den nye Renault Kangoo med ”Sesam” døre – Årets varebil i Europa 2022. Men tidligere i Ford B-Max, der dog aldrig slog igennem som varebil herhjemme.

Kia har også udnyttet pladsen i fod-rummet fra den 2-sædede udgave til et område for chaufførens personlige ejendele.

Fremtidens behov

For at følge op på sine PBV-planer, har Kia allerede lanceret den næste bil i rækken – bygget på elbilen Niro. Bilen hedder Niro Plus – og er et eksempel på Kias funktion som leverandør af fremtidssikrede mobilitetsløsninger.

Kia undersøger med bilen forskellige muligheder for at gøre mennesker og virksomheder mobile med løsninger ud over de traditionelle biler, og koncernen forventer, at mærkets PBV-modeller bliver en vigtig del af fremtidens mobilitet.

PBV nummer to er en taxi

Kia Niro Plus bliver i første omgang lanceret som en fuldt elektrisk taxa i Korea, hvor koncernen modificerer den første generation af Niro EV, så den opfylder kravene til moderne bildeling.

Kia planlægger at blive førende på PBV-markedet senest i 2030. I den forbindelse udvikler koncernen en dedikeret platform til fremstilling af PBV’er i forskellige former og størrelser med henblik på at imødekomme kundernes nye behov og markedstendenserne.

Kia vil lancere sin første dedikerede PBV-model i 2025, hvor det globale PBV-marked forventes at være modnet.

Skræddersyet til kunderne

Mærkets første dedikerede PBV får samme størrelse som en mellemstor bil med muligheden for at skalere den til specifikke formål.

”Kia ændrer sin forretningsstrategi til at fokusere på udbredelsen af elbiler og introduktionen af nye mobilitetsprodukter, der er skræddersyet til brugernes behov i hele verden. Niro Plus er vores første skridt ind i PBV-universet – et marked med stort potentiale for fremtiden,” siger Sangdae Kim, som er chef for Kias eLCV Business Division.

Til erhvervstransport

Niro Plus afspejler også en stigende efterspørgsel efter fuldt elektriske erhvervstransport-løsninger inklusive taxakørsel og bildelings-tjenester.

Kia planlægger en generel version af Niro Plus til private, som kan bruges til mange erhvervs- og rekreative formål.

Til erhverv og fritid

For eksempel forestiller Kia sig et scenarie, hvor en ejer af en lille virksomhed bruger Niro Plus til erhvervsformål i løbet af ugen, samtidig med at den udnyttes mest muligt, ved at benytte bilens alsidighed i fritiden.

Det kan måske p.t. lade sig gøre herhjemme i lyset af elbilers fritagelse for afgift, men generelt harmonerer det ikke – i det danske afgiftssystem – at mixe brugen af person- og varebiler uden at betale personbilsafgift.

Øget efterspørgsel

Efterspørgslen efter kurér- og logistiktjenester er steget markant efter den vækst i internethandlen, som har fundet sted i løbet af Covid-19-pandemien.

I takt med at PBV-markedet vokser, planlægger Kia løbende at udvide modelrækken fra mikro-PBV’er til store PBV’er, der potentielt kan være et alternativ til offentlig transport eller endda fungere som mobile kontorer.

Flere drivliner

Den generelle, ikke-taxa version af Niro Plus vil blive tilgængelig på udvalgte oversøiske markeder i anden halvdel af året. Europæiske markeder er ikke nævnt.

Ud over den fuldt elektriske version, vil Niro Plus være tilgængelig som plug-in hybrid og hybrid på visse markeder.

Kia sigter efter gradvist at udvide sin PBV-forretning på verdensplan med Niro Plus, og yderligere lanceringsmarkeder og detaljer vil snart blive annonceret.

Stigende efterspørgsel

Niro Plus-taxamodellen er baseret på første generation af Niro EV – Kias elektriske crossover. Siden lanceringen i 2018 er Niro EV blevet solgt på verdensplan, hvor der er stigende efterspørgsel efter alsidige elektriske biler.

Kia har lavet adskillige forbedringer til den første generation af Niro for at gøre Niro Plus klar til at imødekomme de koreanske taxaoperatørers krav.

Højere og længere

Længden og højden på Niro Plus taxamodellen er steget med henholdsvis 10 mm og 80 mm (sammenlignet med første generation af Niro uden tagbøjler), for at give passagererne mere plads inde i kabinen.

En slanket struktur har også bidraget til den større kabineplads, hvor Niro Plus-taximodellen har tyndere sæder og dørbeklædninger sammenlignet med den originale Niro EV.