Efter seks ugers nedlukning på grund af krigen i Ukraine har den tyske lastbilsproducent MAN valgt at begynde produktionen af lastbiler op igen i denne uge.

Produktionen har stået stille siden midten af marts på grund af forsyningsmangel til MANs lastbilfabrikker i München og Krakow.

Også MAN’s komponentfabrikker i Nürnberg og Salzgitter øger nu gradvist deres kapacitet igen.

Et godt signal

“Genstarten i vores lastbilproduktion er et rigtig godt signal for vores arbejdsstyrke og vores kunder,” siger hollandske Alexander Vlaskamp, CEO og chef for MAN.

Han var tidligere chef for Scania Trucks, der som MAN er en del af Volkswagen Group.

Han understreger, at der ingen grund til eufori endnu. Og fabrikken vil kun nærme sig sin sædvanlige produktionsniveau trin for trin.

Stor usikkerhed

”Produktionen er fortsat behæftet med stor usikkerhed. Hvis krigen flytter sig til det vestlige Ukraine igen, kan vi blive konfronteret med en fornyet stilstand. Fleksibilitet er og bliver dagens orden, ligesom streng omkostningsdisciplin,” siger Vlaskamp.

Årsagen til pausen i produktionen skyldes især, at leverandørerne af ledningsnet i Ukraine, i øjeblikket i stand til at producere og levere igen, om end på et lavt niveau.

Generelt problem

Ukraine producerer ledningsnet til mange bilproducenter. Samtidig er der mangel på halvledere (chips) – så udfordringen er stor overalt.

Derudover er MAN på tidsplan med at kopiere produktionen af ledninigsnet i andre lande. I første omgang vil fabrikken dog have markant færre varianter i sit sortiment og vil – med en høj grad af usikkerhed – skrue op trin for trin.

Den tyske fabrik følger systematisk sit program for omstrukturering, men på grund af det reducerede produktionsprogram, vil MAN fortsat skulle have korttidsarbejde på sine tyske fabrikker.