Maxus er ved at få fodfæste i Danmark med sine el-varebiler – med 127 solgte enheder til og med udgangen af september – i forhold til 69 enheder i hele 2020.
Det er især e-Deliver3 varebilen, der med 90 enheder har opnået gunst hos erhvervslivet – bl.a. hos pakketransportfirmaer – men den netop lancerede e-Deliver9 er i den senere periode nået op på 29 enheder.
Der er også solgt en ombygget Maxus Euniq MPV. Den findes dog også som fabriksbygget Van.
Stor forbedring
Bilen afløste EV80 elbilen, som er en tidligere engelsk varebil fra LDV, som blev købt af den store kinesiske bilkoncern SAIC. EV 80 havde lidt svingende kvalitet, men vandt på pris og rækkevidde – afløseren er blevet meget bedre på alle punkter.
Vi har netop prøvet én af de nye e-Deliver 9 modeller over nogle dage – venligt udlånt af Maxus forhandler Grome Automobiler i Farum.
Tidligere – i forbindelse med kåringen af Årets Varebil i Danmark – prøvede vi bilen med fuldt læs, som ikke havde stor indvirkning på trækkraften.
980 kg nyttelast
Men testbilen yder 204 hk og har et batteri på 72 kWh – og kan fås med 88,85 kWh batteri – også med 204 hk. Det går dog ud over nyttelasten – men de 980 kilo er nu flot for biltypen.
Et elbil har 100 procent drejningsmoment fra 0 km/t – og det giver altid en hurtig acceleration, som kan være godt i bytrafik, når man vil følge med trafikken.
Man kan dog vælge imellem ”power” og ”eco” – sidstnævnte sparer på strømmen.
236 km med 77 kWh batteri
Det bedste ved den nye Maxus e-Deliver 9 er størrelsen kombineret med rækkevidden.
Hvor EV80 klarede cirka 200 km., er afløseren parat med en rækkevidde på op mod 300 km (88,9 kWh) i længste udgave, hvor vores 77 kWh testbil ligger på officielt 236 km (WLTP). Et 52 kWh batteri findes kun i den korte udgave.
Bilen kørte dog lidt længere end lovet. Instrumenterne vise 209 km rækkevidde ved start – og der var 75 km tilbage, da vi var færdige med testen. Altså forbrug på 134 km.
Men triptælleren stod på 177 km ved start og 342 ved slut – altså reelt 165 km. Men vi kørte også udpræget by og landevej – også på ruten frem og tilbage fra København til Farum.
Livlig og smdig
Dens europæiske, fabriksbyggede konkurrenter – som vi p.t. har prøvet – ligger på en reel 150 km rækkevidde, som kan være nok, hvis brugen af bilerne er planlagt – samt at man undgår motorveje, der dræner batterierne hurtigt. Om vinteren er rækkevidden også mindre.
Vi var ude for, at vi skulle prøve et par gange at sætte gearvælgeren i ”Drive” før bilen kom i gang – lidt irriterende.
Bag rattet har man altså er livlig og smidig varebil, men med læs er affjedringen lidt hård – men batterierne i så sig er jo også tunge. Styringen virker præcis. Den forhjulstrukne bil vender dog ikke på en tallerken.
Max 100 km/t
Der var naturligvis ingen støj fra drivlinen, men til gengæld var der en kraftig vindstøj fra venstre dør – og vi kunne med begrænser endda kun køre 100 km/t. Til gengæld var der indbygget en form for rekuperation, så bilen bremsede let op ved speederslip – det sparer på bremserne.
Man sidder godt bag rattet – om end man kunne ønske lidt bedre støtte i sædet. Især er sædet ret kort. Rattet (plast) kan indstilles i højden – og mange funktioner indstilles på rattet.
Sædebetrækket er faktisk lækkert designet – og der er tre kraftige nakkestøtter. Instrumentbrættet er dog præget af hård plast. Indstillingen er radioen var lidt besværlig – det foregik via bilens touchscreen.
God aflæggeplads
Vi skal også nævne et midtersæde, rygpuden kan fældes frem, så man får et bord med to kopholdere. Der er også kopholdere i instrumentbrættet og flaskeholdere i dørene – og i det hele taget god aflæggeplads. Der er også usb stik.
Der er en stor fodplade i gulvet – den er dog trukket lidt tilbage a la Ford Transit – men med automatgear er der plads til at strække venstre ben. Vi skal også nævne 3-trins sædevarme i forsæderne.
Vi savnede handskerumslås, men der var god aflæggeplads under det dobbelt passagersæde, som kommer til syne, når sædepuderne vippes frem.
10 tommer touchscreen
e-Deliver 9 er faktisk bedre udstyret end de fleste konkurrenter i klassen – bl.a med en 10 tommer touchscreen – her kan man bl.a. læse om bilens energiforbrug.
Sikkerheden omfatter linjevogter, adaptiv fartpilot (aktiv ned til 25 km/t), tågelys for og bag, blindvinkelassistent (BLIS) samt kollisionsadvarsel med bremseassistent. Der er tillige LED forlygter og to-delte sidespejle (cyklistspejle) – og vi var glade for bakkamera og parkerings-sensorer.
Af særligt luksusudstyr skal nævnes aluminiumsfælgene, DAB+ radio, air condition, el-sidepsjle og kraftige sidelister – mens måtterne i kabinen var ekstraudstyr. Normelt er der en hård, nubret belægning. Der er tillige kraftige sidelister.
Bagdøre mangler stopfunktion
Vores testbil var på 11 kubikmeter, men den fås også med 9,7 kubikmeter. Varerummet var beklædt og der var to skydedøre (ekstra), der dog manglede en stopfunktion. De blæste let op – og kunne kun åbne 236 grader. Der er dog otte fastgørelseskroge og LED belysning.
Læssehøjden målte vi til 660 mm – men batterierne under gulvet giver en højere læssehøjde. Til gengæld er der trinbræt i begge sider og bagpå.
Vi skal også nævne de to håndtag – ét ved hver skydedør, og der er også kraftige håndtag ved A-stolperne til at lette adgangen.
—
Faktaboks Maxus e-Deliver9 72 kWh:
Max. effekt: 204 hk.
Moment: 310 Nm.
Rækkevidde WLTP blandet: 236 km.
Rækkevidde by: 288 km.
Batterikapacitet: 72 kWt.
Indbygget lader: 11 kW.
Træk: Forhjul.
Dæk: Avon Cooper 275/15 R16c.
Topfart: 100 km/t (begrænset).
Egenvægt 2.520 kg.
Nyttelast: 980 kg.
Totalvægt: 3,5 tons.
Trailervægt: 1,5 tons m. bremser.
Bremser: Skiver for og bag.
Affjedring: Uafhængig for/bladfjedre bag.
Vendediameter: 14,8 m.
Længde x bredde x højde: 5.940 x 2.062 x 1.525 mm.
Akselafstand: 3.760 mm.
Frihøjde: 255 mm.
Varerum: 3.366 x 1.800 x 1.792 mm.
Mellem hjulkasser: 1.366 mm.
Volumen: 11 kubikmeter.
Sidedørsmål: 1.270 x 1.570 mm.
Bagdørsmål: 1.560 x 1.580 mm.
Bagdørsåbning: 236 grader.
Halvårlig grøn ejerafgift: 330 kr.
Pris ekskl. moms: 479.900 kr.