Vi har prøvet den nye Scannia S730 – en V8 sejtrækker, som er den mest imponerende Scania nogensinde.
Der var kun én ting i vejen med vores test af “King of the Road” på danske veje – totalvægten var kun på 40 tons, fordi køretøjet skulle fortsætte til udenlandske kollegers test ude i Europa.
Vi er ligeglade med, om tyskerne og franskmændene kun må køre med 40 tons – for det havde været så spændende at drage afsted med minimum 56 tons. For det er tungtransport, den kraftige 16 liters V8 trækker er bygget til.
Klarede 28,32 km/l
At vi så nåede i mål på vores etape Ishøj-Ishøj tur/retur via Bårse runddel ved Præstø med et lavt forbrug på 28,32 liter eller 3,5 km/l – det har ikke relation til forbruget hos den typiske danske kunde, der bruger den til entreprenørkørsel eller til specialtransport.
På selve motorvejsstrækningen sydpå nåede vi endda 3,8 km/l. Den svenske testchauffør opnåede endda 4,2 km/l på en tur fra Oslo til hollandske Utrecht med samme bil.
Men derfor kan vi godt glæde os over den enorme overskudskraft i motoren – og være glade for, at vi tidligere har kørt den i såvel Norge og Sverige med anstændige vægte på 60 tons, hvor køretøjet også klarede opgaverne perfekt.
Blæsten største udfordring
V8 maskinen på 730 hk har klaret alle udfordringer, men på vores danske test var det måske blæsevejret, der var bilens største udfordring.
For bakkerne på motorvejen sydpå og på den gamle hovedvej 2 nordover rykkede ikke meget. Kun når vi skulle ned i fart gennem de små byer, kom vi væk fra 12. gear. Og ved enhver lejlighed kørte vi i ecoroll mode. Gennem alle rundkørsler og sving benyttede vi bilens retarder flittigt – også godt for økonomien, og for begrænsning af slitagen.
Vores test forgik i Scanias nye S-førerhus, som er blevet hædret med titlen Truck of the Year i Europa. Der er ganske vist fire trin op til kabinen i stedet for tre trin i R-førerhuset, men til gengæld er gulvet fladt.
Bedre udsyn
Selve førerhuset er 16 cm højere end tidligere – og gennem stærkere ståltyper er A-stolpen gjort en del smallere. Dertil kommer, at selve førerpositionen er rykket 65 mm frem og 20 mm til venstre. Det giver det bedre overblik og bedre udsyn ved rattet. Det øger sikkerheden og giver bedre plads i kabinen.
I forhold til forgænger-modellerne er de nye Scania lastbiler mere letkørte. Et stort plus er også de forbedrede køreegenskaber – som skyldes mere velafstemt affjedring, som optager ujævnheder bedre end tidligere.
Et plus ved de nye biler er de optimerede 12 trins Opticruise gearkasser, der giver 45 pct. hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser – nu på 0,4 sekund. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.
Opdateret motor
16 liters motoren i testbilen er genbrug fra forrige udgave, men motoren er dog opdateret, de den er mere økonomisk. Her spiller den forbedrede aerodynamik også ind.
Forbedrede nødbremsesystemer kan håndtere hastigheder til 0 km/t. Hertil kommer gardin-airbags – og 10 gange stærkere førerhus, der har givet mulighed for de tyndere A-stolper og dermed det bedre udsyn. Dertil skal vi nævne den bedre samlekvalitet – bare åbning og lukning af døre er en fornøjelse.
Et stort plus ved den nye generation er også indretningen af kabinen. Alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene. Kun speedpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet – det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.
Fakta Scania S730 4×2:
Motor: V8 – 16 liter. 32V
Ydelse: 730 hk v. 1.900 omdr.
Miljø: Euro 6 med EGR og SCR.
Moment: 3.500 Nm v. 1.000-1.400 omdr.
Injection: Scania XPI.
Gearkasse: 12 trins GRS0925R.
Bagaksel-udveksling: 2.92.
Affjedring: Fuld luft.
Egenvægt trækker: 8.048 kg.
Bremser: esc stabilitetskontrol.
Sikkerhed: aeb og acc nødbremse.