(MODENA)

Iveco lancerer nu tre miljørigtige Daily “Blue Power” udgaver på el, naturgas samt RDE-diesel, der allerede nu opfylder EU’s miljøregler for varebiler, der først træder i kraft i 2020.

Iveco har med Daily valgt at satse ekstra på miljørigtig transport.

Sammen med en ny CNG/gas-udgave kommer også en ny elektrisk udgave med længere rækkevidde på nu 200 km og hurtig to-tomers opladning – samt Europas første varebil, der klarer miljøkrav fra september 2020 for varebiler med RDE/Real-Drive-Emissions, som er en norm, som personbiler skal opfylde om et år.

Bedste fodfæste

RDE-versionen på 2,3 liter er måske den model, der kan få bedst fodfæste, men merprisen på den renere Daily vil ud fra fabriksprisen være mellem 11.- og 15.000 kroner.

Motorerne er smidigere og syv pct. mere økonomiske end standard-diesel biler bl.a. fordi de er lettere. Udledningen af kvælstofilter (NOx) er også lavere.

Som større lastbiler fra Iveco kører RDE modellerne på ren SCR (Selective Catalytic Reduction) – hvor ikke-RDE modeller kører på et mix mellem SCR og EGR (Exhaust Gas Regeneration).

RDE bilerne er mere økonomiske at køre. Standard er stop/start system og særlige Michelin eco-dæk.

Godt drejningsmoment

RDE bilerne har 140- eller 160 hk  og drejningsmomentet på op mod 380 Nm, som ikke er ringere end de tilvarende Daily diesel versioner i dag.

Faktisk kører de særdeles godt,  og selv med 140 hk klarede bilen udfordringerne under testen i det bjergrige område nær Modena tilfredsstillende med næsten fuld last. Støjniveauet er samtidig lavt.

RDE motorerne er testet og godkendt af den uvildige hollandske TNO testorganisation.

El-udgave med 200 km rækkevidde

De kraftige el-udgaver på 3,5- til fem tons imponerer ved deres fine drejningsmoment og smidighed, men merprisen i forhold til diesel er betragtelig, så indtil videre har det herhjemme kun været stat og kommuner, der kan tillade sig denne investering i elvarebiler.

Selv om alle ved, at det er fremtidens transportløsning i byerne.

Gasudgaven med 3-liter motor på 136 hk og et moment på 350 Nm imponerer ved sine præstationer og særdeles lave støjniveau.

Nu med 8-trins automatgear

Miljømæssigt er den i en klasse for sig selv – uden udledning af CO2, hvis man kører med biogas. Og ifølge FPT, Fiat Power Train, totaløkonomisk 35 pct. bedre end dieselmotorerne.

Helt nyt er, at gas-modellen nu leveres med otte trins Hi-Matic automatgearkasse med 2,5 pct. mindre brænstof-forbrug ifølge FPT. Salget i Norden med automatgear i Daily er mellem 60- og 70 pct. – men i gennemsnit i Europa kun 27 pct.

Gasudgaverne udleder 76 pct. færre partikler og 12 pct. mindre NOx end Daily med 3-liter dieselmotor.

For høje naturgaspriser

Men naturgaspriser på dieselniveau vil bl.a. Ivecos nye natur- og biogasdrevne ”Daily Blue Power” varebil ikke blive en normalt syn i gadebilledet lige med det samme, hvor lande, der politisk støtter de miljørigtige biler med lave gaspriser, har stor succes med bilerne.

Alle de tre nye Daily-modeller kendes i øvrigt på en blå kølergrill og blåt instrumentbræt samt på Daily-Blue Power skilte. Som ekstraudstyr kan man få blå-lakerede alufælge.

I øvrigt fik Daily-serien opdaterede dieselmotorer i 2016. Året før, i 2015, vandt Daily prisen Van of the Year.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk